W nadchodzącym roku nauczyciele oczekują od Ministerstwa Edukacji Narodowej wprowadzenia konkretnych zmian, które mają poprawić ich sytuację zawodową i materialną. Główne postulaty to zmiana systemu wynagrodzeń, podwyżki pensji oraz poprawa warunków pracy w szkołach.
Oczekiwania na efekty dialogu
Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego (ZNP), w podsumowaniu pierwszego roku rządów Ministerstwa Edukacji pod przewodnictwem Barbary Nowackiej zauważył poprawę atmosfery dialogu. Jednak, jak dodał, nauczyciele czekają teraz na konkretne efekty tych rozmów. ZNP liczy na szybkie rozwiązanie wielu problemów związanych z nieudanymi reformami poprzedników.
Kluczowe postulaty nauczycieli
Z badania przeprowadzonego przez „Głos Nauczycielski” wynika, że najważniejsze oczekiwania nauczycieli to zmiany w systemie wynagrodzeń. Aż 29 proc. ankietowanych popiera pomysł, aby pensje nauczycieli były powiązane ze średnią krajową. Jest to inicjatywa, którą ZNP zgłosiło do Sejmu w ramach obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej „Godne płace i wysoki prestiż zawodu nauczyciela”. Związek liczy, że projekt zyska poparcie w Sejmie, a prace nad nim rozpoczną się wkrótce po Nowym Roku.
Podwyżki wynagrodzeń – potrzeba większych zmian
Ponadto, 21 proc. nauczycieli, którzy wzięli udział w ankiecie, wskazuje na konieczność podniesienia pensji. Zdecydowana większość z nich podkreśla, że chodzi o prawdziwe podwyżki, a nie jedynie waloryzację wynagrodzeń. Choć w 2024 roku ministerstwo zrealizowało obietnicę Koalicji Obywatelskiej, podnosząc pensje nauczycieli o 30 proc., w 2025 roku przewidywana jest jedynie 5-procentowa podwyżka, która wielu uważa za jedynie wyrównanie wynagrodzeń do poziomu inflacji.
Systemowe zmiany warunków pracy
Oprócz kwestii wynagrodzeń, nauczyciele zwracają również uwagę na poprawę warunków pracy w placówkach oświatowych. Aż 18 proc. badanych wskazuje, że kluczowe są zmiany systemowe w funkcjonowaniu szkół. Oczekują oni działań, które poprawią ogólną organizację pracy nauczycieli, a nie jedynie lokalne, drobne poprawki w poszczególnych szkołach.
Kolejnym postulatem, który zyskuje poparcie, jest zmiana podstaw programowych. Zgodnie z zapowiedziami, reforma ta ma wejść w życie dopiero w 2026 roku, jednak 11 proc. nauczycieli wskazuje na potrzebę przyspieszenia tego procesu, by wprowadzone zmiany lepiej odpowiadały na potrzeby współczesnej edukacji.
Świadczenia kompensacyjne – rozszerzenie uprawnień
Nauczyciele oczekują także rozszerzenia systemu świadczeń kompensacyjnych. Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się, by katalog osób i stanowisk uprawnionych do tych świadczeń został poszerzony. W grudniu ZNP ogłosiło, że Ministerstwo Edukacji Narodowej przyjęło postulat dotyczący nauczycieli centrów kształcenia ustawicznego, młodzieżowych domów kultury i innych instytucji, które obecnie nie mają dostępu do tego rodzaju pomocy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zmiany te wejdą w życie już na początku 2025 roku.
Inne oczekiwania i propozycje
Wśród innych oczekiwań, 7 proc. ankietowanych opowiedziało się za ograniczeniem liczby godzin lekcji religii do jednej w tygodniu, co jest jednym z postulatów Koalicji Obywatelskiej. W podobnym procencie głosujących znalazła się propozycja rozszerzenia programu „Laptop dla nauczyciela” we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji.
W 2025 roku nauczyciele liczą na to, że Ministerstwo Edukacji Narodowej będzie podejmować decyzje, które w realny sposób poprawią ich warunki pracy, wynagrodzenia oraz prestiż zawodu.