Zespół ekspertów zaproponował wprowadzenie całkowitego zakazu używania telefonów komórkowych w placówkach edukacyjnych, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. W tej sprawie złożono petycję do minister edukacji Barbary Nowackiej. Zdaniem autorów dokumentu konieczne jest ustanowienie jednolitych zasad na poziomie krajowym, zamiast pozostawiania tej decyzji w gestii poszczególnych szkół.
Petycja o zakaz telefonów dla wszystkich
Eksperci, w tym terapeuci i naukowcy, argumentują, że brak regulacji centralnych prowadzi do chaosu w placówkach oświatowych. Jak wskazują, telefony wpływają negatywnie nie tylko na uczniów, ale również na nauczycieli, którzy często wykorzystują je w celach prywatnych w trakcie pracy. W petycji podkreślono potrzebę stworzenia spójnych zasad, które wyeliminują możliwość korzystania z prywatnych urządzeń, z wyjątkiem sytuacji związanych z bezpieczeństwem dzieci.
Alarmujące statystyki
Według badań przytaczanych w petycji, aż 64% dzieci w wieku od 6,5 roku regularnie korzysta z urządzeń mobilnych, a nawet 63% dzieci poniżej tego wieku miało styczność z urządzeniami elektronicznymi bez konkretnego celu. W klasach 1–3 aż 70% dzieci korzysta z internetu głównie za pomocą smartfonów. Nastolatki spędzają w sieci średnio ponad 5 godzin dziennie w tygodniu, a w weekendy jeszcze więcej.
Negatywne skutki cyfrowego uzależnienia
Eksperci ostrzegają, że brak regulacji prowadzi do wielu problemów. Wśród negatywnych skutków wymieniają:
- uzależnienia behawioralne,
- zaburzenia koncentracji i pamięci,
- spadek kreatywności,
- samoizolację
- utratę relacji rówieśniczych.
Problemem jest również rosnąca cyberprzemoc oraz zmniejszona aktywność fizyczna wśród dzieci. Wprowadzenie zakazu ma być krokiem w kierunku poprawy higieny cyfrowej wśród uczniów.
Światowe trendy w zakazach smartfonów
Z danych UNESCO wynika, że niemal co czwarty kraj na świecie wprowadził zakaz używania smartfonów w szkołach. Autorzy petycji postulują, by Polska dołączyła do tego grona. Zakaz miałby obejmować nie tylko uczniów, ale także nauczycieli, co pozwoliłoby na zbudowanie wspólnej odpowiedzialności za zdrowie cyfrowe młodego pokolenia.
Ministerstwo analizuje problem
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało analizę sytuacji. Wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz przyznała, że trwają rozmowy z ekspertami w tej sprawie. Mimo to, jak wskazują wcześniejsze wypowiedzi minister Barbary Nowackiej, rząd nie planuje wprowadzenia ogólnopolskiego zakazu w najbliższym czasie.
Czy zakaz telefonów poprawi jakość edukacji?
Zdaniem ekspertów, odgórne wprowadzenie zakazu może przyczynić się do poprawy koncentracji uczniów, ich zaangażowania w lekcje oraz rozwinięcia zdrowszych relacji rówieśniczych. Dalsze kroki zależą jednak od decyzji ministerstwa, które będzie musiało zrównoważyć postulaty ekspertów z praktycznymi wyzwaniami wprowadzenia zakazu.