W poniedziałek państwa Unii Europejskiej zaakceptowały nową dyrektywę, której celem jest poprawa warunków pracy osób zatrudnionych przez cyfrowe platformy, takie jak Uber czy Glovo, oraz zapewnienie im bardziej przejrzystego statusu pracowniczego.
Koniec nadużyć statusu samozatrudnienia
Nowe przepisy mają przeciwdziałać nieuzasadnionemu traktowaniu pracowników platform cyfrowych jako samozatrudnionych. Dzięki temu osoby pracujące dla tych firm zyskają dostęp do przywilejów pracowniczych, w tym ubezpieczenia zdrowotnego i prawa do zasiłków, zgodnie z europejskimi regulacjami.
Dyrektywa wprowadza domniemanie stosunku pracy w przypadkach, gdy istnieją dowody na wydawanie poleceń służbowych lub nadzór typowy dla zatrudnienia etatowego. To platforma będzie zobowiązana do udowodnienia braku stosunku pracy, co stanowi zmianę wobec dotychczasowej praktyki.
Ograniczenie roli algorytmów
Nowe przepisy regulują również stosowanie algorytmów w pracy. Platformy nie będą mogły monitorować czy zwalniać pracowników wyłącznie na podstawie decyzji algorytmów. Zautomatyzowane systemy będą wymagały nadzoru ze strony wykwalifikowanego personelu, a pracownicy będą mogli odwoływać się od decyzji podejmowanych automatycznie.
Przepisy odpowiadają na przypadki, gdzie platformy nadużywały swojej pozycji. Jednym z przykładów jest sytuacja z Włoch, gdzie kurier Glovo, po tragicznym wypadku w pracy, został automatycznie zwolniony za "niewykonanie usługi". Nowe regulacje mają zapobiec podobnym incydentom.
Czas na wdrożenie
Przedstawiona po raz pierwszy w grudniu 2021 roku przez Komisję Europejską dyrektywa wymaga jeszcze oficjalnego podpisania i publikacji w dzienniku urzędowym UE. Państwa członkowskie mają dwa lata na wdrożenie tych zmian w krajowych systemach prawnych.
Według danych Komisji Europejskiej nowe przepisy mogą objąć ponad 28 milionów pracowników platform cyfrowych w UE, a liczba ta może wzrosnąć do 45 milionów do 2025 roku.