Osoby posiadające ogrody mogą skorzystać z ulgi, dzięki której koszty związane z gospodarowaniem odpadami są niższe. Warto jednak pamiętać o ważnej kwestii.
Ulga na kompostownik
Gminy zwalniają w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym
Aby uzyskać ulgę z tytułu posiadania kompostownika, należy założyć kompostownik, a następnie zgłosić fakt jego posiadania i kompostowania w nim bioodpadów w Urzędzie Gminy poprzez deklarację o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – zaznaczyć w deklaracji fakt posiadania kompostownika.
Ulga na kompostownik wynosi od 4 do kilkunastu złotych miesięcznie na jedną osobę. Niektóre gminy odliczają około 5% całkowitej opłaty za wywóz śmieci.
Zwolnienie ma być proporcjonalne do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
Bardzo łatwo stracić ulgę
Osoby, które posiadają kompostownik i korzystają z ulgi muszą pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Ich zaniedbanie może prowadzić do jej utraty:
-
Niewłaściwe postępowanie z bioodpadami – jeśli kompostownik jest jedynie dekoracją, a odpady organiczne trafiają do odpadów zmieszanych,
-
Nieużytkowanie kompostownika - zgłoszenie posiadania kompostownika bez rzeczywistego jego wykorzystania,
-
Odmowa kontroli – urzędnicy mają prawo skontrolować posesję i kompostownik. Brak zgody na przeprowadzenie inspekcji może skutkować utratą ulgi.
Osoby, które zaniedbują te warunki stracą prawo do ulgi. Ponadto po anulowaniu ulgi, można ponownie się o nią ubiegać dopiero po 6 miesiącach.
Urzędnicy sprawdzą kompostownik
Urzędnicy gminni upoważnieni są do przeprowadzenia kontroli kompostowników. Funkcjonariusze sprawdzają, czy kompostownik rzeczywiście znajduje się na posesji. Weryfikują także, czy jest używany zgodnie z przeznaczeniem.
Pracownicy uprzedzają o planowanej kontroli i przeprowadzają ją w godzinach pracy urzędów. Weryfikacja odbywa się od poniedziałku do piątku. Kontrole zazwyczaj przeprowadzane są w okresie jesiennym - wrzesień - listopad.
W przypadku stwierdzenia zaniedbań, pracownicy natychmiast cofają ulgę. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.