Niepokojące wyniki kontroli! Prawie 3% paliw na polskich stacjach nie spełnia norm!

Justyna
Prawo
20.07.2024 9:05
Niepokojące wyniki kontroli! Prawie 3% paliw na polskich stacjach nie spełnia norm!

Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki kontroli jakości paliw za 2023 rok. Przeprowadzone badania wykazały, że niemal 3% paliw dostępnych na polskich stacjach nie spełnia wymaganych norm. Wyniki te mogą budzić niepokój wśród kierowców i przedsiębiorców. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami raportu!

Systemy kontroli jakości paliw

System monitorowania jakości paliw w Polsce dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W części europejskiej kontrolowane podmioty są wybierane losowo przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), natomiast w części krajowej kontrole przeprowadzane są na podstawie sygnałów od kierowców, innych organów oraz wyników wcześniejszych kontroli. Taki podział pozwala na bardziej wszechstronne monitorowanie jakości paliw dostępnych na rynku.

Wyniki kontroli w 2023 roku

W 2023 roku Inspekcja Handlowa zbadała 1584 próbki paliw ciekłych, w tym 832 próbki benzyn i 752 próbki oleju napędowego. Dodatkowo przebadano 360 próbek LPG oraz 2 próbki lekkiego oleju opałowego.

Kontrole wykazały, że 41 próbek paliw ciekłych, w tym 34 próbki oleju napędowego i 7 próbek benzyny, nie spełniało wymogów jakościowych. To oznacza, że 2,59% zbadanych próbek nie spełniało norm, co stanowi wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.

Regionalne różnice

Odsetek zakwestionowanych próbek paliw różnił się w zależności od regionu. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono podczas losowych kontroli stacji paliw w województwach:

  • wielkopolskim (5,75%),
  • podlaskim (4,76%),
  • małopolskim (3,81%),
  • kujawsko-pomorskim (3,64%).

W przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie zgłoszeń od kierowców, najwyższe odsetki nieprawidłowości odnotowano w województwach:

  • pomorskim (25%),
  • warmińsko-mazurskim (22,22%),
  • małopolskim (10%).

Problematyczne parametry

W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowane były następujące parametry:

  • Stabilność oksydacyjna: Niska stabilność prowadzi do mętnienia paliwa i powstawania osadów żywicznych, co może zatykać filtry paliwa i zanieczyszczać zawory wtryskowe.
  • Temperatura zapłonu: Zbyt niska temperatura może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas tankowania.
  • Zawartość wody: Obecność wody w paliwie, najczęściej wynikająca z nieszczelności zbiornika, może prowadzić do korozji układu paliwowego.

W przypadku benzyn kwestionowano:

  • Prężność par: Parametr decydujący o łatwości uruchamiania silnika w różnych temperaturach.
  • Motorową liczbę oktanową: Zbyt niska liczba oktanowa może powodować spalanie stukowe, co skutkuje nierównomierną pracą silnika i większym zużyciem paliwa.
  • Indeks lotności: Wpływa na łatwość rozruchu silnika.

Poprawa jakości LPG

Pozytywną wiadomością jest poprawa jakości gazu skroplonego LPG. W 2023 roku wszystkie przebadane próbki LPG spełniały wymagania jakościowe, co stanowi znaczący postęp w porównaniu do lat poprzednich. To pokazuje, że działania kontrolne przynoszą pozytywne rezultaty.

Konsekwencje nieprawidłowości

W wyniku kontroli wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw, które znacznie przekraczały wymagania jakościowe. Informacje o tych działaniach zostały przekazane Inspekcji Ochrony Środowiska oraz organom ścigania. W 25 przypadkach zgłoszono podejrzenie popełnienia przestępstwa związanego z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości.

Zgłoś wątpliwości!

Konsumenci powinni być świadomi jakości paliw, które tankują. W razie podejrzeń o uszkodzenie silnika przez paliwo złej jakości, mogą złożyć reklamację u właściciela stacji. Podejrzenia nieprawidłowości należy zgłaszać Inspekcji Handlowej, a w przypadku podejrzeń o nieprawidłowe wskazania licznika dystrybutora – Głównemu Urzędowi Miar.

Warto korzystać z dostępnych narzędzi, takich jak mapa paliw na stronie UOKiK i aplikacja Yanosik, aby unikać stacji z negatywnymi wynikami. Mapę można znaleźć pod poniższym linkiem:

https://uokik.gov.pl/jakosc-paliw-mapa

 

Kluczowe Punkty
  • Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki kontroli jakości paliw za 2023 rok.
  • Niemal 3% paliw na polskich stacjach nie spełnia norm.
  • System kontroli jakości dzieli się na część europejską i krajową.
  • Inspekcja zbadała 1584 próbki paliw ciekłych, 360 próbek LPG i 2 próbki lekkiego oleju opałowego.
  • 2,59% próbek paliw ciekłych nie spełniało norm jakościowych.
  • Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach wielkopolskim, podlaskim, małopolskim i kujawsko-pomorskim.
  • Najwyższe odsetki nieprawidłowości w zgłoszeniach od kierowców odnotowano w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim.
  • Najczęstsze problemy z olejem napędowym to stabilność oksydacyjna, temperatura zapłonu i zawartość wody.
  • Najczęstsze problemy z benzyną to prężność par, motorowa liczba oktanowa i indeks lotności.
  • Wszystkie próbki LPG spełniały wymagania jakościowe.
  • Inspektorzy wydali 17 decyzji o wycofaniu paliw z obrotu i zgłosili 25 podejrzeń przestępstwa.
  • Konsumenci mogą zgłaszać reklamacje i podejrzenia do Inspekcji Handlowej i Głównego Urzędu Miar.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną