Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki kontroli jakości paliw za 2023 rok. Przeprowadzone badania wykazały, że niemal 3% paliw dostępnych na polskich stacjach nie spełnia wymaganych norm. Wyniki te mogą budzić niepokój wśród kierowców i przedsiębiorców. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami raportu!
Systemy kontroli jakości paliw
System monitorowania jakości paliw w Polsce dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W części europejskiej kontrolowane podmioty są wybierane losowo przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), natomiast w części krajowej kontrole przeprowadzane są na podstawie sygnałów od kierowców, innych organów oraz wyników wcześniejszych kontroli. Taki podział pozwala na bardziej wszechstronne monitorowanie jakości paliw dostępnych na rynku.
Wyniki kontroli w 2023 roku
W 2023 roku Inspekcja Handlowa zbadała 1584 próbki paliw ciekłych, w tym 832 próbki benzyn i 752 próbki oleju napędowego. Dodatkowo przebadano 360 próbek LPG oraz 2 próbki lekkiego oleju opałowego.
Kontrole wykazały, że 41 próbek paliw ciekłych, w tym 34 próbki oleju napędowego i 7 próbek benzyny, nie spełniało wymogów jakościowych. To oznacza, że 2,59% zbadanych próbek nie spełniało norm, co stanowi wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.
Regionalne różnice
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw różnił się w zależności od regionu. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono podczas losowych kontroli stacji paliw w województwach:
- wielkopolskim (5,75%),
- podlaskim (4,76%),
- małopolskim (3,81%),
- kujawsko-pomorskim (3,64%).
W przypadku kontroli przedsiębiorców wybranych na podstawie zgłoszeń od kierowców, najwyższe odsetki nieprawidłowości odnotowano w województwach:
- pomorskim (25%),
- warmińsko-mazurskim (22,22%),
- małopolskim (10%).
Problematyczne parametry
W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowane były następujące parametry:
- Stabilność oksydacyjna: Niska stabilność prowadzi do mętnienia paliwa i powstawania osadów żywicznych, co może zatykać filtry paliwa i zanieczyszczać zawory wtryskowe.
- Temperatura zapłonu: Zbyt niska temperatura może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas tankowania.
- Zawartość wody: Obecność wody w paliwie, najczęściej wynikająca z nieszczelności zbiornika, może prowadzić do korozji układu paliwowego.
W przypadku benzyn kwestionowano:
- Prężność par: Parametr decydujący o łatwości uruchamiania silnika w różnych temperaturach.
- Motorową liczbę oktanową: Zbyt niska liczba oktanowa może powodować spalanie stukowe, co skutkuje nierównomierną pracą silnika i większym zużyciem paliwa.
- Indeks lotności: Wpływa na łatwość rozruchu silnika.
Poprawa jakości LPG
Pozytywną wiadomością jest poprawa jakości gazu skroplonego LPG. W 2023 roku wszystkie przebadane próbki LPG spełniały wymagania jakościowe, co stanowi znaczący postęp w porównaniu do lat poprzednich. To pokazuje, że działania kontrolne przynoszą pozytywne rezultaty.
Konsekwencje nieprawidłowości
W wyniku kontroli wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw, które znacznie przekraczały wymagania jakościowe. Informacje o tych działaniach zostały przekazane Inspekcji Ochrony Środowiska oraz organom ścigania. W 25 przypadkach zgłoszono podejrzenie popełnienia przestępstwa związanego z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości.
Zgłoś wątpliwości!
Konsumenci powinni być świadomi jakości paliw, które tankują. W razie podejrzeń o uszkodzenie silnika przez paliwo złej jakości, mogą złożyć reklamację u właściciela stacji. Podejrzenia nieprawidłowości należy zgłaszać Inspekcji Handlowej, a w przypadku podejrzeń o nieprawidłowe wskazania licznika dystrybutora – Głównemu Urzędowi Miar.
Warto korzystać z dostępnych narzędzi, takich jak mapa paliw na stronie UOKiK i aplikacja Yanosik, aby unikać stacji z negatywnymi wynikami. Mapę można znaleźć pod poniższym linkiem:
https://uokik.gov.pl/jakosc-paliw-mapa