Minister edukacji Barbara Nowacka kontynuuje swoje reformatorskie działania, które wprowadzają istotne zmiany w polskim systemie edukacji. Tym razem na celowniku znalazła się kolejna ocena, która może zniknąć ze świadectw uczniów.
Kontrowersyjna ocena
Ocena z zachowania, która od lat jest integralną częścią świadectw szkolnych, zdaniem minister Nowackiej, jest:
"bardzo dyskusyjna, bo kompletnie niemierzalna".
Nowacka zwraca uwagę na fakt, że często bywa ona wynikiem subiektywnych relacji między uczniem a nauczycielem, co podważa jej obiektywizm i sprawiedliwość. W rozmowie z Radiem Zet podkreśliła, że trzeba się poważnie zastanowić, czy ocena z zachowania powinna być parametryzowana na skali, czy może lepiej, aby była bardziej opisowa.
Opinie społeczne
Jednak pomysł likwidacji ocen z zachowania nie spotyka się z entuzjazmem społeczeństwa. Zgodnie z wynikami sondażu przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Radia ZET, 23,6 procent badanych raczej nie zgadza się z tym pomysłem, a 36,8 procent jest zdecydowanie przeciw. Tylko 30,6 procent respondentów uznało, że zmiana taka byłaby dobrym rozwiązaniem, podczas gdy nieco ponad 9 procent osób nie ma zdania na ten temat.
Rewolucyjne zmiany w edukacji
Rozważania dotyczące oceny z zachowania to kolejny krok w serii zmian wprowadzanych przez Nowacką. Wcześniej minister edukacji zreformowała sposób oceny z religii, która została usunięta ze świadectw i nie jest wliczana do średniej. Dodatkowo, lekcje religii zostały ograniczone z dwóch tygodniowo do jednej, co ma na celu lepsze ułożenie planu lekcji i uniknięcie "okienek" dla uczniów nieuczestniczących w tych zajęciach.
Nowacka uważa, że pomoże to tak ułożyć plan lekcji, żeby uczniowie, którzy nie chodzą na katechezę, nie mieli niepotrzebnych przerw w zajęciach. Zmianie ulega także lista lektur szkolnych, co jest kolejnym dowodem na to, że minister dąży do modernizacji polskiego szkolnictwa. Jak widać Barbara Nowacka nie boi się podejmować odważnych kroków w kierunku modernizacji i usprawnienia systemu edukacyjnego, a jej działania z pewnością będą kontynuowane.
Co dalej?
Barbara Nowacka zapowiada, że dalsze decyzje w sprawie oceny z zachowania będą zależały od badań przeprowadzanych przez ekspertów. Minister edukacji podkreśla, że oceny muszą być sprawiedliwe i mierzalne, a ich zmiana ma służyć lepszemu zrozumieniu i wsparciu uczniów.
Eksperci będą analizować, czy obecny system oceniania zachowania rzeczywiście spełnia swoje funkcje, czy może istnieją lepsze metody, które pozwolą na bardziej obiektywne i rzetelne oceny. Wyniki tych badań będą kluczowe dla podjęcia ostatecznej decyzji.