Ministerstwo Edukacji wprowadza istotne zmiany w polskim systemie edukacji. Od 1 września tego roku uczniowie i nauczyciele będą pracować według nowej podstawy programowej. Co to oznacza dla szkół i jakie zmiany nas czekają? Poznaj szczegóły reformy!
Mniej teorii, więcej praktyki
W piątek resort edukacji ogłosił, że minister Barbara Nowacka podpisała nowe rozporządzenia dotyczące zmiany podstawy programowej. Ma ona ograniczyć zakres treści nauczania o około 20%. Resort edukacji podkreśla, że celem tych zmian jest umożliwienie nauczycielom i uczniom bardziej dogłębnej realizacji programów nauczania.
W praktyce oznacza to eliminację treści uznanych za nadmiarowe na danym etapie edukacyjnym oraz większy nacisk na rozwijanie umiejętności praktycznych. Nowe podejście promuje także korzystanie z cyfrowych narzędzi edukacyjnych, co ma lepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w nowoczesnym świecie.
Zakres zmian w przedmiotach
Zmiany obejmują szeroki wachlarz przedmiotów. W szkołach podstawowych, w klasach IV-VIII, ograniczono treści nauczania m.in. z języka polskiego, matematyki, biologii, chemii, fizyki, historii, geografii, informatyki i kilku innych. W liceach ogólnokształcących i technikach zmniejszono zakres nauczania m.in. z języka polskiego, matematyki, biologii, chemii, fizyki, historii, filozofii oraz historii sztuki. W branżowych szkołach I i II stopnia również wprowadzono redukcje w programach nauczania.
Nowe elementy w programie
Od 1 września klasy I-III szkół podstawowych będą uczyć się podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy. To nowy element w programie, który ma na celu przygotowanie najmłodszych uczniów do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Zmiany nastąpią także w wychowaniu fizycznym, gdzie wydłużono okres testów sprawnościowych o jeden miesiąc (luty).
Język polski bez krótkich utworów
W zakresie języka polskiego, uczniowie przystępujący do egzaminu ósmoklasisty nie będą musieli znać treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości oraz utworów literackich poznawanych we fragmentach. Decyzja ta ma na celu uproszczenie przygotowań do egzaminu, eliminując wymagania uznane za nadmiarowe i niekonieczne do rzetelnego sprawdzenia umiejętności polonistycznych.
Wspólna podstawa programowa dla języków mniejszościowych
Od 1 września 2024 roku powróci wspólna podstawa programowa kształcenia ogólnego dla wszystkich języków mniejszości narodowej lub etnicznej. Przywrócenie tej jednolitości ma na celu uproszczenie systemu edukacji i zapewnienie spójności w nauczaniu języków mniejszościowych.
Egzaminy według nowych zasad
Zmiany w podstawie programowej będą jedyną podstawą przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego począwszy od roku szkolnego 2024/25. Do 1 września tego roku Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje zmienione informatory o egzaminach oraz komunikaty dotyczące listy jawnych zadań egzaminacyjnych.
Bez konieczności zmiany podręczników
Jednym z kluczowych założeń wprowadzonych zmian jest brak konieczności wymiany podręczników. Wydawcy przekażą nauczycielom informacje o fragmentach podręczników, które będą wykraczały poza nową podstawę programową, co pozwoli na płynne przejście do nowych wymagań bez dodatkowych kosztów i logistycznych komplikacji.
Przyszłe reformy i nowe przedmioty
Od września 2025 roku planowane jest wprowadzenie nowych przedmiotów szkolnych. Edukacja obywatelska zastąpi historię i teraźniejszość, a edukacja zdrowotna znajdzie się w planie lekcji zamiast zajęć wychowania do życia w rodzinie. Projekty podstaw programowych nowych przedmiotów zostaną przekazane do konsultacji publicznych jesienią tego roku.