Monika Horna-Cieślak, która jest Rzecznikiem Praw Dziecka wystosowała ważny apel do właścicieli sklepów, sieci handlowych i przedsiębiorców.
Rabat za czerwony pasek
Wiele sieci handlowych wprowadza kampanie, których celem jest oferowanie korzyści finansowych za wysokie oceny uczniów.
Sklepy organizują akcje pod hasłami:
- ”Przynieś świadectwo - zgarnij nagrody”
- "Kasa za szkolnego asa”
- “Masz pasek, zgarnij kasę”
Niestety jest to niezgodne z prawami konsumenta i łamie postanowienia Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
Monika Horna-Cieślak zwróciła się do sieci handlowych i sklepów z apelem o niełączenie akcji marketingowych i promocyjnych z ocenami uczniów na świadectwie szkolnym.
Oceny nie świadczą o wartości dziecka
Kobieta podkreśla, że oceny nie świadczą o wartości dziecka ani jego potencjale.
„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” - podkreśla Monika Horna-Cieślak, Rzecznik Praw Dziecka.
Niesprawiedliwe traktowanie
W mediach społecznościowych pojawiają się głosy oburzenia. Wielu rodziców uważa, że nagradzanie prezentami dzieci z czerwonym paskiem jest dyskryminacją pozostałych uczniów.
Podkreślają, że najlepszym prezentem powinny być same wakacje. Twierdzą, że dzieci powinny uczyć się dla siebie, a nie dla rodziców czy korzyści materialnych.
Nagradzanie prowadzi jedynie do motywacji zewnętrznej
Jednym z głównych argumentów przeciwko nagradzaniu dzieci za czerwony pasek na świadectwie jest to, że takie praktyki rozwijają motywację zewnętrzną, a nie wewnętrzną. Motywacja zewnętrzna odnosi się do działania pod wpływem zewnętrznych nagród lub kar, podczas gdy motywacja wewnętrzna pochodzi z wewnętrznego pragnienia zdobywania wiedzy i rozwoju osobistego.
Motywacja zewnętrzna:
- Prowadzi do krótkotrwałych rezultatów.
- Może zniechęcać dziecko, gdy nagrody przestają być oferowane.
- Skupia się na wynikach, a nie na procesie nauki.
Motywacja wewnętrzna:
- Wspiera długotrwałe zaangażowanie w naukę.
- Promuje samodzielność i ciekawość.
- Umożliwia dziecku czerpanie radości z samego procesu zdobywania wiedzy.
Konsekwencje mogą być poważne
Stres i presja
Oczekiwanie nagród za osiągnięcia szkolne może również zwiększać stres i presję na dzieciach. Mogą czuć, że muszą spełniać określone standardy, aby zasłużyć na nagrodę, co może prowadzić do nadmiernego stresu, lęku przed porażką i obniżenia samooceny. Stres ten może mieć negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne dzieci, a także na ich relacje z rodzicami i rówieśnikami.
Nierówności i niesprawiedliwość
Nie wszystkie dzieci mają równe szanse na osiągnięcie wysokich wyników szkolnych. Czynników wpływających na wyniki w nauce jest wiele, w tym predyspozycje intelektualne, warunki domowe, dostęp do zasobów edukacyjnych i wsparcie rodziny. Nagradzanie tylko za wyniki może być niesprawiedliwe wobec dzieci, które, mimo dużego wysiłku, nie są w stanie osiągnąć czerwonego paska na świadectwie. To może prowadzić do poczucia niesprawiedliwości i zniechęcenia.