Koniec z nagrodami za czerwony pasek na świadectwie?! Ważny apel od Rzecznika Praw Dziecka

Martyna P.
Newsy
21.06.2024 12:04
Koniec z nagrodami za czerwony pasek na świadectwie?! Ważny apel od Rzecznika Praw Dziecka źródło okładki: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180000939/O/D20180939-02.pdf

Monika Horna-Cieślak, która jest Rzecznikiem Praw Dziecka wystosowała ważny apel do właścicieli sklepów, sieci handlowych i przedsiębiorców.  

 

 

Rabat za czerwony pasek  

Wiele sieci handlowych wprowadza kampanie, których celem jest oferowanie korzyści finansowych za wysokie oceny uczniów.  

Sklepy organizują akcje pod hasłami:  

  • ”Przynieś świadectwo - zgarnij nagrody”  
  • "Kasa za szkolnego asa” 
  • “Masz pasek, zgarnij kasę” 

 

Niestety jest to niezgodne z prawami konsumenta i łamie postanowienia Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.  

Monika Horna-Cieślak zwróciła się do sieci handlowych i sklepów z apelem o niełączenie akcji marketingowych i promocyjnych z ocenami uczniów na świadectwie szkolnym.  

 

 

Oceny nie świadczą o wartości dziecka  

Kobieta podkreśla, że oceny nie świadczą o wartości dziecka ani jego potencjale.  

„Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach” - podkreśla Monika Horna-Cieślak, Rzecznik Praw Dziecka.  

 

Niesprawiedliwe traktowanie  

W mediach społecznościowych pojawiają się głosy oburzenia. Wielu rodziców uważa, że nagradzanie prezentami dzieci z czerwonym paskiem jest dyskryminacją pozostałych uczniów.  

Podkreślają, że najlepszym prezentem powinny być same wakacje. Twierdzą, że dzieci powinny uczyć się dla siebie, a nie dla rodziców czy korzyści materialnych.  

 

 

Zdjęcie "Masz pasek zgarnij kasę!" - Sklepy rozdają bony i nagrody za świadectwo! Rzecznik mówi STOP! #1

Nagradzanie prowadzi jedynie do motywacji zewnętrznej  

Jednym z głównych argumentów przeciwko nagradzaniu dzieci za czerwony pasek na świadectwie jest to, że takie praktyki rozwijają motywację zewnętrzną, a nie wewnętrzną. Motywacja zewnętrzna odnosi się do działania pod wpływem zewnętrznych nagród lub kar, podczas gdy motywacja wewnętrzna pochodzi z wewnętrznego pragnienia zdobywania wiedzy i rozwoju osobistego. 

Motywacja zewnętrzna

  • Prowadzi do krótkotrwałych rezultatów. 
  • Może zniechęcać dziecko, gdy nagrody przestają być oferowane. 
  • Skupia się na wynikach, a nie na procesie nauki. 

Motywacja wewnętrzna

  • Wspiera długotrwałe zaangażowanie w naukę. 
  • Promuje samodzielność i ciekawość. 
  • Umożliwia dziecku czerpanie radości z samego procesu zdobywania wiedzy. 

 

 

 

Konsekwencje mogą być poważne 

Stres i presja 

Oczekiwanie nagród za osiągnięcia szkolne może również zwiększać stres i presję na dzieciach. Mogą czuć, że muszą spełniać określone standardy, aby zasłużyć na nagrodę, co może prowadzić do nadmiernego stresu, lęku przed porażką i obniżenia samooceny. Stres ten może mieć negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne dzieci, a także na ich relacje z rodzicami i rówieśnikami. 

Nierówności i niesprawiedliwość 

Nie wszystkie dzieci mają równe szanse na osiągnięcie wysokich wyników szkolnych. Czynników wpływających na wyniki w nauce jest wiele, w tym predyspozycje intelektualne, warunki domowe, dostęp do zasobów edukacyjnych i wsparcie rodziny. Nagradzanie tylko za wyniki może być niesprawiedliwe wobec dzieci, które, mimo dużego wysiłku, nie są w stanie osiągnąć czerwonego paska na świadectwie. To może prowadzić do poczucia niesprawiedliwości i zniechęcenia. 

 

Kluczowe Punkty
  • Monika Horna-Cieślak, Rzecznik Praw Dziecka, wystosowała apel do właścicieli sklepów i przedsiębiorców.
  • Wiele sieci handlowych oferuje rabaty i nagrody za wysokie oceny uczniów, co jest niezgodne z prawami konsumenta.
  • Apel dotyczy niełączenia akcji marketingowych z wynikami na świadectwach szkolnych.
  • Oceny szkolne nie świadczą o wartości i potencjale dziecka.
  • Nagrody za oceny są postrzegane jako niesprawiedliwe i mogą prowadzić do motywacji zewnętrznej, a nie wewnętrznej.
  • Motywacja zewnętrzna może prowadzić do stresu, presji i nierówności wśród uczniów.
  • Monika Horna-Cieślak podkreśla, że każde dziecko ma unikalne talenty, które nie zawsze są odzwierciedlone w ocenach szkolnych.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną