Zmiany są nieuniknione, zwłaszcza w edukacji. Wraz z początkiem roku szkolnego 2024/2025 polski system oświaty stanie przed nowymi wyzwaniami. Co to oznacza dla uczniów i nauczycieli?
Koniec ery HiT
Przedmiot "historia i teraźniejszość" stanowiący połączenie nauki historii z aktualnymi wydarzeniami, zostanie wycofany z polskich szkół ponadpodstawowych. Ta decyzja dotyczy liceów ogólnokształcących, techników, a także szkół branżowych pierwszego stopnia oraz liceów ogólnokształcących dla dorosłych.
Od roku szkolnego 2024/2025 HiT nie będzie już oferowany w pierwszych klasach nowych roczników liceów ogólnokształcących i techników. Zmiana zostanie wprowadzona stopniowo, co oznacza, że w kolejnych latach przedmiot ten będzie sukcesywnie znikał z programów nauczania aż do całkowitego jego usunięcia.
Warto podkreślić, że w roku szkolnym 2025/2026 planowane jest także wprowadzenie nowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej, który zastąpi HiT w szkołach ponadpodstawowych. Zajęcia te mają przygotowywać młodzież do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym Polski.
Nowy obowiązek
Ponadto, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na praktyczne umiejętności życiowe, uczniowie zyskają lekcje pierwszej pomocy. Zajęcia te będą obowiązkowe i przeprowadzane podczas godzin wychowawczych w klasach IV-VII szkół podstawowych oraz od drugiej klasy w szkołach ponadpodstawowych.
Celem zajęć będzie nie tylko przekazanie technicznych umiejętności, ale również wychowanie młodzieży w duchu odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych. Pozwolą również na zbudowanie podstaw do dalszego kształcenia w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia.
Pozostałe zmiany
To nie koniec zmian. W ramach nowego rozporządzenia, czas, na który może zostać przedłużona nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej, zostanie zredukowany z dwóch lat do jednego roku. Ta zmiana ma na celu zwiększenie elastyczności edukacyjnej i umożliwienie uczniom szybszego dostosowania się do potrzeb rynku pracy.
Ponadto, przewidywane jest zwiększenie liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia, a co za tym idzie ich zmniejszenie w klasie I. Taka reorganizacja ma zapewnić lepsze przygotowanie uczniów do wyzwań zawodowych, a także umożliwić im zdobycie bardziej zaawansowanej wiedzy ogólnokształcącej w drugim roku nauki
Nowe rozporządzenie umożliwia również dyrektorom branżowych szkół II stopnia planowanie organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych w taki sposób, aby słuchacze klasy II mogli odbywać zajęcia edukacyjne w podobnym wymiarze tygodniowym w obu semestrach. To podejście ma na celu zwiększenie efektywności nauczania i lepsze dostosowanie do indywidualnych potrzeb uczniów.