Wizz Air, jeden z wiodących przewoźników lotniczych, postanowił sięgnąć po nowoczesne rozwiązania, wprowadzając głosowego bota do przekazywania komunikatów pasażerom. Ta decyzja może budzić kontrowersje, zwłaszcza w kontekście już napiętych relacji między pasażerami a liniami lotniczymi.
Nowa era komunikacji w lotnictwie
Od kwietnia, zgodnie z informacjami portalu fly4free.pl, pasażerowie Wizz Air będą otrzymywać niezbyt miłe wiadomości od sztucznej inteligencji. Głosowy bot ma być dostępny na wszystkich rynkach, na których działa linia, i przemawiać w języku ojczystym pasażerów, co oznacza, że również polscy podróżni mogą spodziewać się połączeń od tego nowego systemu. Warto tutaj jednak pamiętać, że to nie posłańca należy winić za treść przekazywanych informacji.
Rewolucja w obsłudze klienta
System będzie oparty na prostych pytaniach, na które odpowiedzią będą "tak" lub "nie". Bot będzie wyjaśniał powody opóźnień lub odwołania lotu oraz sugerował działania, jakie pasażer może podjąć w danej sytuacji. Jednakże, jak zauważa Valeria Bragerenco, menadżer ds. komunikacji w Wizz Air, kluczowe dla pasażera jest nie tyle samo opóźnienie czy odwołanie, co sposób, w jaki jest traktowany w takich sytuacjach.
Kontrowersyjny kierunek komunikacji
Jest to podejście, które wydaje się przenosić odpowiedzialność za komunikację na sztuczną inteligencję, co może spotkać się z mieszaniem oczekiwań i poziomem zaufania pasażerów. Zauważalny jest globalny spadek zaufania do sztucznej inteligencji, co może skutkować dodatkowymi frustracjami w przypadku niewystarczającej jakości interakcji z botem.
Wyzwania komunikacyjne sztucznej inteligencji
Należy również pamiętać, że problemy techniczne mogą się zdarzyć, a ostatnie przypadki problemów z serwisem silników marki Pratt&Whitney, które spowodowały uziemienie wielu samolotów i zawieszenie tras, stanowią tylko wierzchołek góry lodowej. W tej sytuacji, zadaniem sztucznej inteligencji będzie zrozumienie i odpowiednie przekazanie informacji, co może być kluczowe dla zachowania zaufania pasażerów.
Rola człowieka w obsłudze pasażerów
Wizz Air zapowiada również szkolenia dla swojej załogi w zakresie efektywnej komunikacji z pasażerami, co świadczy o tym, że człowiek nadal pozostaje kluczowym elementem w obsłudze klienta. Ta inicjatywa wydaje się być krokiem w dążeniu do połączenia nowoczesnych rozwiązań technologicznych z ludzkim czynnikiem w obsłudze pasażerów linii lotniczych.