NFZ opublikował komunikat, w którym przekazuje pacjentom bardzo ważna informację,
Karty podarunkowe i bony lekowe od NFZ
Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega pacjentów przed oszustami, którzy się pod niego podszywają. W popularnych mediach społecznościowych publikują oni informacje o kartach podarunkowych do aptek oraz bonach lekowych.
W fałszywej wiadomości czytamy, że rząd Polski uruchomił subsydia dla ludności w postaci świadczeń na Kartę Pacjenta, umożliwiającą wydanie kwoty 2000 złotych w dowolnej sieci aptek przez 12 miesięcy. Aby otrzymać kartę podarunkową należy wypełnić ankietę i zapłacić 2 euro podatku. Konieczne jest potwierdzenie tożsamości Na końcu wiadomości pojawia się informacja o tym, że liczba kart jest ograniczona i warto się po0śpieszyć.
Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że informacje te są nieprawdziwe. Instytucja nie wydaje kart podarunkowych i bonów. NFZ apeluje, aby nie klikać w link, który zamieszczony jest w wiadomościach.
„Pamiętaj, że wiarygodne i prawdziwe informacje na temat świadczeń medycznych, w tym dostępu do leków refundowanych, znajdziesz na oficjalnych stronach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz na infolinii NFZ – 800 190 590' – dodano w oficjalnym komunikacie.
NFZ przypomina!
W swoim komunikacie NFZ przypomina o istotnych kwestiach:
- Narodowy Fundusz Zdrowia NIE WYDAJE żadnych kart podarunkowych, bonów i innych bonifikat na leki do aptek
- Nie klikaj w link, który pojawia się przy informacjach o rzekomych bonach z NFZ. MOŻESZ STRACIĆ DANE I PIENIĄDZE!
- Jeśli masz wątpliwości, SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI przez bezpłatną i całodobową infolinię 800 190 590 lub POWIADOM NAJBLIŻSZĄ JEDNOSTKĘ POLICJI.
NFZ udostępnił także przykładowy wpis fałszywej wiadomości.
Uwaga na phishing!
Oszustwo phishingowe polega na próbie wyłudzenia wrażliwych danych, takich jak loginy, hasła, dane do kart kredytowych, a nawet tożsamości, przez podszywanie się pod zaufane podmioty. Osoby dokonujące phishingu często wykorzystują do tego celu e-maile, wiadomości tekstowe (SMS), media społecznościowe lub fałszywe strony internetowe, które na pierwszy rzut oka mogą wyglądać jak autentyczne witryny znanych firm, instytucji finansowych czy usług internetowych.
Oszuści stosują różne metody, aby przekonać ofiarę do podania swoich danych. Najczęściej używają przekonujących i pilnych komunikatów, które sugerują, że konieczne jest natychmiastowe działanie, np. zaktualizowanie danych konta, potwierdzenie tożsamości czy zapłacenie rzekomego długu. Wiadomości te mogą zawierać linki przekierowujące na fałszywe strony logowania lub załączniki zawierające złośliwe oprogramowanie.
Kluczowym elementem phishingu jest manipulacja psychologiczna, mająca na celu wywołanie poczucia pilności, strachu lub innych emocji, które skłonią ofiarę do podjęcia szybkich, nierozważnych działań. Aby się przed tym bronić, ważne jest, aby być sceptycznym wobec wszelkich nieoczekiwanych żądań podania danych osobowych, sprawdzać adresy URL pod kątem autentyczności oraz korzystać z oprogramowania antywirusowego i innych narzędzi zwiększających bezpieczeństwo w Internecie.