Zaciekła rywalizacja Lidla i Biedronki być może przysporzyć im problemów natury prawnej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ma bowiem zamiar przyjrzeć się absurdalnie niskim cenom wódki w obu dyskontach. Poznaj szczegóły.
Pół litra za mniej niż 10 zł
Lidl i Biedronka od dawna prześcigają się w promocjach. To dobrze, korzystają na tym klienci. Jednak spore kontrowersje pojawiły się wokół cen wódki. Pół litra alkoholu można w obu dyskontach kupić za niecałe 10 zł.
Ta promocja powoduje, że klienci kupują trunek na potęgę i zastanawiają się, z czego wynika tak niska cena. W mediach społecznościowych pojawiły się nawet wyliczenia wskazujące na to, że sama akcyza za pół litra wódki to około 15 zł.
Taka promocja wzbudziła sprzeciw wśród osób, które walczą z nielegalną promocją alkoholu w przestrzeni publicznej. Mowa między innymi o Janku Śpiewaku, który jasno wskazuje na fakt, że są to nielegalne działania. Sprawie postanowił się przyjrzeć także sam UOKiK.
UOKiK bierze pod lupę ceny wódki w Lidlu i Biedronce
Portal Onet skierował do Urzędu zapytanie dotyczące promocji wódki w Lidlu i Biedronce. W odpowiedzi usłyszał, że owszem, UOKiK przygląda się tej sprawie, a wstępna analiza wskazuje na to, że rzeczywiście może dochodzić do łamania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
"Na bieżąco analizujemy informacje o promocji alkoholu w dwóch sieciach handlowych, które pojawiają się ostatnio w mediach" – przekazała Onetowi Agnieszka Majchrzak z zespołu prasowego UOKiK.
"Ze wstępnej analizy wynika, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych" – dodała.
W odpowiedzi UOKiK jasno wskazał też, że sprawą powinny zająć się organy ścigania.
Zakaz reklamy alkoholu w Polsce
Zgodnie z art. 13 ust. 2 w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamowania alkoholu z wyjątkiem piwa. To oznacza, że reklamy innych napojów alkoholowych, takich jak wódka, wino, czy brandy, są niezgodne z prawem.
Reklama piwa jest dozwolona, ale podlega ściśle określonym ograniczeniom. Zgodnie z art. 15 ust. 2 tej Ustawy reklama piwa nie może być skierowana do osób poniżej 18 roku życia, nie może być emitowana w mediach lub na imprezach sportowych dla dzieci i młodzieży, nie może promować nadmiernej konsumpcji piwa, nie może łączyć spożycia piwa z prowadzeniem pojazdów i innymi sytuacjami, w których alkohol może stanowić zagrożenie.