Na krakowskim lotnisku pojawi się innowacja, która będzie sporym nieudogodnieniem dla podróżnych.
Koniec z wyciąganiem płynów i elektroniki
Na krakowskim lotnisku (port lotniczy Kraków-Balice) pojawią się skanery CT, których celem jest usprawnieniem procedur bezpieczeństwa.
Po zainstalowaniu nowego sprzętu pasażerowie nie będą musieli wyciągać z bagażu płynów ani elektroniki. Przedstawiciele krakowskiego lotniska poinformowali, że nowe urządzenia zostaną zainstalowane w 2024 roku. Będzie ich 8.
Ponadto nie będzie wymogu pakowania kosmetyków w plastikową torbę.
Dodajmy, że lotnisko w Krakowie będzie pierwszym obiektem ze skanerami CT.
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków jest usytuowany 11 km na zachód od krakowskiego centrum, w Balicach. Port lotniczy dzieli betonową drogę startową o wymiarach 2550 na 60 metrów z sąsiadującą 8 Bazą Lotnictwa Transportowego. Jest to port lotniczy klasy 4D, wyposażony w precyzyjne podejście klasy I oraz światła osi drogi startowej, a jego zarządzanie odbywa się przez spółkę Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice.
Aktualnie, port ten plasuje się na drugim miejscu w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i przeprowadzanych operacji lotniczych, ustępując miejsca tylko Lotnisku Chopina w Warszawie.
Jak działają skanery CT?
Skanery CT (tomografia komputerowa) na lotniskach to zaawansowane urządzenia wykorzystywane do kontroli bezpieczeństwa bagażu podręcznego i rejestrowanego. Są one podobne do skanerów CT stosowanych w medycynie, ale przystosowane do specyficznych potrzeb kontroli bezpieczeństwa. Oto jak działają:
Zasada działania
Skanery CT na lotniskach wykorzystują promieniowanie rentgenowskie do tworzenia trójwymiarowych obrazów przedmiotów znajdujących się wewnątrz bagażu. Urządzenie emituje promienie X, które przechodzą przez bagaż i są rejestrowane po drugiej stronie. Na podstawie różnych poziomów absorpcji promieni przez różne materiały, skaner jest w stanie wygenerować szczegółowy obraz wnętrza bagażu.
Trójwymiarowe obrazy
W przeciwieństwie do tradycyjnych skanerów rentgenowskich, które dostarczają tylko dwuwymiarowych obrazów, skanery CT tworzą trójwymiarowe obrazy przedmiotów. Pozwala to operatorom na dokładniejsze zbadanie zawartości bagażu z każdej strony, co zwiększa skuteczność wykrywania niebezpiecznych przedmiotów.
Automatyczna detekcja zagrożeń
Nowoczesne skanery CT często są wyposażone w oprogramowanie wykorzystujące algorytmy uczenia maszynowego, które potrafią automatycznie identyfikować potencjalnie niebezpieczne przedmioty, takie jak broń, materiały wybuchowe czy ostre narzędzia. To zmniejsza potrzebę manualnej kontroli przez pracowników bezpieczeństwa.
Prędkość i wydajność
Użycie skanerów CT na lotniskach znacząco przyspiesza proces kontroli bezpieczeństwa. Pasażerowie często nie muszą wyjmować elektroniki czy płynów z bagażu, co sprawia, że przepływ przez kontrolę bezpieczeństwa jest płynniejszy.
Bezpieczeństwo i prywatność
Chociaż skanery CT wykorzystują promieniowanie rentgenowskie, jest ono na tyle słabe, że nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Ponadto systemy te są zaprojektowane tak, aby chronić prywatność pasażerów poprzez nieukazywanie szczegółowych obrazów ciał ludzi.
Wprowadzenie skanerów CT na lotniskach jest częścią ciągłych starań w zakresie zwiększania bezpieczeństwa lotniczego, jednocześnie minimalizując niedogodności dla podróżujących.