W roku 2024 polskie szkoły przystąpią do ważnych zmian, wprowadzając nowe standardy edukacyjne. Obejmują one szereg kluczowych aspektów, mając na celu stworzenie bezpiecznego i sprzyjającego środowiska nauki dla każdego ucznia. Poniżej przyjrzymy się głównym punktom tych zmian i ich potencjalnemu wpływowi na rozwój oraz bezpieczeństwo dzieci.
Tło zmian
Nowe standardy edukacyjne są rezultatem tzw. „Ustawy Kamilka", podpisanej w sierpniu 2023 roku. Dramatyczne wydarzenia związane z tragiczną śmiercią 8-letniego chłopca z Częstochowy skłoniły do wprowadzenia ścisłych regulacji w celu ochrony dzieci przed przemocą i zaniedbaniami. W trakcie śledztwa bowiem pojawiły się liczne wątki zaniedbań instytucji, które nadzorowały rodzinę
Od przemocy do ochrony małoletnich
Nowe standardy obejmują szeroki zakres działań, w tym:
- doprecyzowanie zasad zgłaszania przypadków przemocy wobec dzieci,
- systemową ochronę najmłodszych w przypadku uszczerbku na zdrowiu,
- wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich, przede wszystkim w szkołach i placówkach edukacyjnych.
Filary nowych standardów
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę podaje szereg informacji i materiałów, na których placówki edukacyjne mogą wzorować zawartość dokumentu o standardach antyprzemocowych. Jej eksperci wyróżnili także podstawowe filary nowych standardów:
- politykę ochrony dzieci,
- edukację personelu,
- procedury zgłaszania
- oraz monitoring zgodności z przyjętymi standardami.
Dokument musi być dostosowany do całego personelu i regularnie weryfikowany, co zapewni utrzymanie wysokich standardów ochrony małoletnich. Wszystko to ma na celu stworzenie bardziej przyjaznego i bezpiecznego otoczenia edukacyjnego.
Dodatkowe elementy
Dodatkowe elementy polityki ochrony małoletnich obejmują weryfikację pracowników zatrudnianych do opieki nad dziećmi, włączając sprawdzanie danych z Krajowego Rejestru Karnego i Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Jest to ważny krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa najmłodszym w szkolnym otoczeniu.
Zmiany już wkrótce
Ważnymi datami są 15 lutego 2024 oraz 15 sierpnia 2024. Pierwsza wyznacza moment, od którego szkoły muszą być gotowe na zapytania organów nadzorczych dotyczące wdrażania nowych standardów, a druga stanowi ostateczny termin, po którym placówki nieprzystosowane do nowych wymagań mogą ponieść konsekwencje.