Koalicja Obywatelska zobowiązała się do podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł, jednak realizacja tego planu może opóźnić się do 2025 r. Jakie korzyści faktycznie wynikną dla podatników? Przedstawiamy szczegóły.
Kwota wolna od podatku
W 2022 r. kwota wolna od podatku wzrosła z 8 do 30 tys. zł, co stanowiło istotną różnicę dla wielu podatników. W trakcie kampanii przedwyborczej, Koalicja Obywatelska obiecywała podniesienie tej kwoty do 60 tys. zł, szczególnie mając na uwadze osoby zarabiające do 6 tys. zł brutto.
Według założeń po podniesieniu kwoty wolnej od podatku osoby, które będą zarabiać:
- minimalne wynagrodzenie w 2024 r. (szacowane na 4242 zł brutto) zyskałyby 109 zł netto miesięcznie
- 6 tys. zł brutto zyskaliby 291 zł netto miesięcznie
- od 7 - 15 tys. zł brutto zyskaliby 300 zł netto
Obowiązujące zasady
Dotychczas kwota wolna od podatku wynosiła 30 tys. zł. Według obowiązujących zasad:
Podatnicy, których dochody nie przekroczą kwoty 30 000 zł, są zwolnieni z podatku, z kolei ci, którzy uzyskują dochody ponad nadwyżkę 30 000 zł do momentu przekroczenia I progu podatkowego - zapłacą podatek w wysokości 12%. - pit.pl
Jednak, jeżeli uda się zrealizować plan Koalicji Obywatelskiej to kwota ta wyniesie 60 tys. zł.
Różnice dochodowe
Różnice w nominalnych zyskach są widoczne, zyskując 300 zł netto, osoba zarabiająca 15 tys. zł nie odczuje tego w takim samym stopniu co osoba zarabiająca 6 tys. zł brutto. Pomimo niższego wzrostu procentowego, nominalne "podwyżki" pensji wynikające z podniesienia kwoty wolnej są zbliżone.
Ponadto eksperci zauważają, że osoby zarabiające powyżej 17 340 zł brutto odczują mniejszy wzrost wynagrodzeń wynikający z podniesienia kwoty wolnej od podatku. To zjawisko wynika z rosnącego limitu składek na ubezpieczenia społeczne, co częściowo absorbuje korzyści z wyższej kwoty wolnej. Osoby z dochodami 17 340 zł brutto i więcej mogą liczyć na wzrost pensji o 152 zł netto miesięcznie.
Podsumowując, propozycja podniesienia kwoty wolnej od podatku ma zróżnicowany wpływ na różne grupy dochodowe, co powinno być uwzględnione przy planowaniu reform podatkowych.