Od 17 listopada 2023 roku obowiązują przepisy rozporządzenia dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy. Nowe wytyczne zakładają między innymi refundację zakupu szkieł kontaktowych dla pracowników.
Refundacja zakupu szkieł kontaktowych
Nowe przepisy skierowane są do osób, które codziennie wykonują pracę przy komputerach i innych urządzeniach elektrycznych. Pracownicy mogą skorzystać z refundacji zakupu szkieł kontaktowych.
Ważną informacją jest to, że konieczność pracy w soczewach musi być poświadczona przez lekarza medycyny (badanie kontrolne). Konieczne jest także posiadanie faktury za zakup.
Aby ubiegać się o pokrycie kosztów szkieł kontaktowych trzeba spędzać przed monitorem co najmniej cztery godzinny dziennie.
Dodatkowy monitor lub podstawka pod laptopa
Nowe wytyczne dotyczą osób, które co najmniej połowę dobowego wymiaru pracy spędzają przy urządzeniach przenośnych. Pracownicy będą mogli domagać się od pracodawcy dodatkowego monitora lub podstawki podwyższającej laptopa. Przepisy określają, że ekran musi znajdować się na wysokości oczu pracownika.
Pracodawcy mają pół roku na dostosowanie się do zmian.
Wyposażenie dodatkowe
Przepisy rozporządzenia wprowadziły również „opcjonalne wyposażenie dodatkowe”. Pracownicy mogą zwrócić się do pracodawcy o zaopatrzenie ich stanowiska pracy w uchwyt na dokumenty, drukarkę, skaner oraz podnóżek.
Bezpieczeństwo pracowników to podstawa
W sprawie rozporządzenia wypowiedziała się minister Marlena Maląg. Kobieta zakomunikowała, że nowe przepisy są odpowiedzią na potrzeby pracowników. Ich celem jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
„Zmiany mają na celu organizację stanowisk pracy tak, aby były zgodne z wymaganiami ergonomii oraz wpływały na jak najmniejsze obciążenia pracowników, szczególnie na układ mięśniowo-szkieletowy oraz wzrok - co jest istotne, zwłaszcza biorąc pod uwagę coraz powszechniejszą pracę przy laptopach” - wyjaśniła minister.
Kobieta podkreśliła, że bezpieczeństwo i higiena pracy to piorytet.
Marlena Maląg dodała, że resort dąży do wprowadzenia zmian, które poprawią jakość życia i pracy pracowników.
Dodatkowy monitor lub podstawka pod laptopa
Nowe wytyczne dotyczą osób, które co najmniej połowę dobowego wymiaru pracy spędzają przy urządzeniach przenośnych. Pracownicy będą mogli domagać się od pracodawcy dodatkowego monitora lub podstawki podwyższającej laptopa. Przepisy określają, że ekran musi znajdować się na wysokości oczu pracownika.
Pracodawcy będą mieli pół roku na dostosowanie się do zmian.