Od 1 sierpnia 2023 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące ogrzewania domów węglem. Zmiany te wynikają z trudnej sytuacji na rynku energetycznym oraz nieodpowiedniej jakości dostępnego węgla w niektórych regionach Polski. Jakie mogą być ich konsekwencje?
Odstępstwo od wymagań jakościowych
Od 1 sierpnia 2023 roku, obowiązuje zawieszenie norm jakościowych dla paliw stałych, w tym węgla, przeznaczonego do spalania w gospodarstwach domowych i instalacjach o mocy cieplnej mniejszej niż 1 megawat (MW). Rozporządzenie w tej sprawie będzie obowiązywać do końca 2023 roku.
Odstępstwo od wymagań jakościowych jest spowodowane trudnościami w dostępie do paliw stałych na rynku, wynikającymi z trwającego kryzysu energetycznego, a także problemem z gromadzeniem węgla o wątpliwej jakości w niektórych gminach.
Kryzys energetyczny
Decyzja o zawieszeniu norm jakościowych wynika nie tylko z sytuacji na Ukrainie, ale również z gromadzenia się dużych ilości importowanego węgla w niektórych gminach. W wielu gminach zalega prawie 65 tysięcy ton węgla, które zostało zakupione od spółek Skarbu Państwa, takich jak Polska Grupa Górnicza, PGE Paliwa, Węglokoks, Węglokoks Kraj, Tauron Wydobycie oraz LW Bogdanka. Pomimo preferencyjnych cen, nie udało się go sprzedać ze względu na jakość węgla oraz konkurencję z innymi dostępnych źródeł ogrzewania.
Wpływ na środowisko i zdrowie
Decyzja o odstąpieniu od norm jakościowych dla paliw stałych, w tym węgla, budzi pewne obawy związane z wpływem na środowisko i zdrowie publiczne. Paliwa niskiej jakości, spalane w tysiącach kotłów w gospodarstwach domowych, mogą prowadzić do zwiększonej emisji szkodliwych substancji, takich jak pyły czy benzoapiren. To z kolei powoduje degradację jakości powietrza, co ma negatywny wpływ na zdrowie mieszkańców i zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu oddechowego.
Dylematy i perspektywy
Nowe przepisy stanowią wyzwanie dla rządu i saamorządów lokalnych. Z jednej strony, zawieszenie norm jakościowych może pomóc w rozwiązaniu problemów energetycznych w krótkim okresie i zminimalizować skutki kryzysu. Z drugiej strony, długofalowe konsekwencje dla środowiska i zdrowia publicznego wymagają zrównoważonego podejścia do zagadnienia ogrzewania domów węglem.
Dlatego konieczne będzie monitorowanie wpływu tych zmian na środowisko i zdrowie publiczne oraz podjęcie odpowiednich działań w celu zrównoważonego rozwoju sektora ogrzewania węglem w przyszłości.