Ministerstwo Rozwoju i Technologii dąży do wprowadzenia pakietu z ułatwieniami dla przedsiębiorców. Propozycja została przyjęta przez Radę Ministrów. Co dokładnie zawiera pakiet?
Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców
Ministerstwo Rozwoju i Technologii dąży to tego, aby prowadzenie firmy było proste. Ograniczenia w przepisach mają zostać zredukowane.
Pakiet zmian składa się z czterech filarów:
- Łatwiejsze pierwsze kroki w biznesie,
- Prostsze zasady prowadzenia firm,
- Usprawnienie sukcesji w firmach,
- Przyjazne prawo gospodarcze.
Zmiany obejmą Kodeks Cywilny, Kodeks Postępowania Cywilnego oraz Prawo Przedsiębiorców.
Co zawiera pakiet ułatwień dla przedsiębiorców?
Ograniczenie w posługiwaniu się pieczątką
Po wdrożeniu zmian nie będzie konieczności posługiwania się pieczątką. Na rządowej stronie można przeczytać, że brak pieczątki nie będzie już powodem, aby uznać, że pismo jest niekompletne. Nie będzie można wymagać i żądać od przedsiębiorcy posługiwania się pieczątką. Dzięki temu kontakty z urzędem będą mniej sformalizowane.
Usprawnienia w kontrolach
Przepisy dotyczące kontroli w firmach mają być prostsze. Przedsiębiorca będzie otrzymywał zawiadomienie o kontroli oraz listę dokumentów i informacji niezbędnych podczas przeprowadzania kontroli. Kontrole będą przebiegały szybciej i sprawniej.
Mniej dokumentów papierowych
Dodatkowo możliwe będzie doręczanie załączników na elektronicznych nośnikach (płyta CD, pendrive). Zamiany ta mają przyczynić się do dalszej cyfryzacji i przyśpieszenia postępowań.
Inne ułatwienia dla przedsiębiorców
- Zamiany zakładają także, że partnerzy społeczni zostaną włączeni w proces bieżącego przeglądu prawa gospodarczego.
- Wprowadzona zostanie obowiązkowa ocena ex postów przepisów gospodarczych (w przypadku, gdy nie odbyły się konsultacje publiczne dla projektu).
- Wprowadzenie zasady „one in, one out” – wprowadzając jeden nowy obowiązek administracyjny projektodawca będzie dążył do zmniejszenia innego obowiązku.
- Wprowadzenie zasady „dwóch terminów” – przepisy prawa gospodarczego powinny, co do zasady, wchodzić w życie pierwszego stycznia lub pierwszego czerwca danego roku.
- Łatwiejsze ustanawianie zarządcy sukcesyjnego.
- Automatyczne wydłużenie zarządu sukcesyjnego.
- Dostęp do rachunku bankowego – umożliwienie zarządcy sukcesyjnemu skorzystania z rachunku na takich samych zasadach jak przedsiębiorca. Dzięki temu będzie on mógł mieć np. dostęp do bankowości elektronicznej, co usprawni realizację obowiązków.