Dodatkowe badania dla kierowców od 2024 roku! Kogo będą obejmować?

Justyna
Prawo
06.05.2023 19:28
Dodatkowe badania dla kierowców od 2024 roku! Kogo będą obejmować?

Zgodnie z założeniami już od stycznia 2024 roku wejdą w życie nowe przepisy zatwierdzone przez Unię Europejską. Jednym z głównych założeń będzie wiek kierowców i szereg wymagań, które będą musieli spełnić seniorzy po 65 roku życia. Wyjaśniamy szczegóły.

Nadchodzące zmiany

Unia Europejska przygotowała nowe przepisy dotyczące kierowców. Wejdą one w życie od stycznia 2024 r. Zgodnie z założeniami osoby po 65 roku życia będą zobowiązane do przedłużenia ważności prawa jazdy. Co więcej, będą musiały przejść badania psychologiczne. UE podkreśla, że nadchodzące zmiany mają za cel zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Takie działania zostaną wdrożone w ramach projektu “wizja zero”. Założeniem jest zredukowanie ogromnej ilości wypadków i wyeliminowanie ofiar śmiertelnych.

Seniorzy za kierownicą

Wszystkie osoby posiadające prawo jazdy, które ukończyły 65 rok życia będą musiały przejść badania psychologiczne. Pozytywny wynik, pozwoli na przedłużenie ważności prawa jazdy. Badania mają na celu wykluczyć problemy z koncentracją i stwierdzić jaka jest kondycja psychiczna kierowców.

Według badaczy z Niemiec seniorzy są porównywani z młodymi kierowcami w wieku od 18 do 24 lat. Oznacza to, że ich jazda za kierownicą stwarza ryzyko zagrożenia na drogach. Jeżeli osoba po 65 roku życia nie zda testu psychologicznego, to wtedy nie będzie mógł on przedłużyć ważności prawa jazdy.

To nie koniec zmian

Przepisy, które mają zacząć obowiązywać od 2024 roku to nie koniec zmian. Komisja Europejska poinformowała o swoim pomyśle dotyczącym stworzenia kursów odświeżających wiedzę dla kierowców po 70 roku życia. Inną możliwą opcją ma być wydawanie dokumentu dla seniorów na okres przykładowo 5 lat.

Niektórzy uważają, że kierowcy powyżej 75 lat powinni mieć nakaz badań psychologicznych co roku. Natomiast osoby od 65-75 roku życia miałyby przechodzić badania co dwa lata. Oficjalnej decyzji nie podjęto jeszcze w tej kwestii.

Polskie statystyki przedstawiają się następująco:

“Wskaźnik liczby spowodowanych wypadków akurat dla grupy wiekowej 60 plus wynosi tylko 3,49 (na 10 tys. osób). Dla porównania, w kategorii wiekowej 18-24 jest to aż 13,77, kierowcy w wieku 25-39 lat osiągnęli wskaźnik na poziomie 7,85, natomiast ci z grupy 40-59 lat – 5,46.” - dziennik.pl