Zapewne niejedna osoba po śmierci bliskiego zastanawia się, czy zmarły uwzględnił ją, spisując testament. Istnieje pewne narzędzie, które pozwalana na szybkie zweryfikowanie informacji. Dziś przybliżymy temat Notarialnego Rejestru Testamentów.
- Gdzie można szukać testamentu zmarłego?
- Czym jest Notarialny Rejestr Testamentów?
- Ile kosztuje wpis do rejestru?
- Ile kosztuje sprawdzenie testamentu w rejestrze?
- Czy wpis do rejestru jest obowiązkowy?
Gdzie można szukać testamentu zmarłego?
Zdarza się, że nie jesteśmy pewni, czy bliska osoba zapisała nam spadek. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi Notarialny Rejestr Testamentów, który funkcjonuje już od 2011 roku. Został on utworzony przez Krajową Radę Notarialną.
Informację o testamencie można uzyskać jedynie po śmierci spadkodawcy. Aby skorzystać z Rejestru należy posiadać odpis aktu zgonu zmarłego.
Posiadając ten dokument, możemy sprawdzić u dowolnego notariusza, czy testament figuruje w rejestrze.
WAŻNE: nie otrzymamy informacji o treści testamentu, a jedynie datę i miejsce sporządzenia testamentu, numer wpisu, dane kancelarii notarialnej oraz dane osoby, która spisała testament.
Uzyskując dane kancelarii, dowiemy się, w jakie miejsce należy się udać, aby otrzymać wypis testamentu.
Testament przechowywany jest w rejestrze przez 10 lat. Po tym czasie zostaje przekazany do Sądu, a kolejnym etapie do archiwum państwowego.
Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej.
Wpis do Rejestru ułatwia przeprowadzenie procesu spadkowego.
Ile kosztuje wpis do rejestru oraz sprawdzenie testamentu?
Koszt sprawdzenia, czy zmarły pozostawił testament w rejestrze to około 100-150 złotych.
Natomiast wpisanie testamentu do rejestru jest bezpłatne.
Każdy testament może zostać wpisany do Notarialnego Rejestru Testamentów - nawet ten spisany własnoręcznie.
Czy wpis do rejestru jest obowiązkowy?
Okazuje się, że wpis do Notarialnego Rejestru Testamentów jest dobrowolny. Osoba, która spisuje testament, nie ma obowiązku wpisywania go do rejestru.