Na przejazdach kolejowych dochodzi rocznie do wielu wypadków. Mimo kampanii edukacyjnych i wysokich mandatów wiele osób bagatelizuje zagrożenia. Niezachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych często kończy się tragicznie. Nowy system ma poprawić bezpieczeństwo na przejazdach. Jak będzie działał? Czym jest SafeCross?
Fotoradary na przejazdach kolejowych!
Niestety wielu kierowców bagatelizuje czerwone światło na przejeździe oraz zamykające się rogatki i nie zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu.
W związku z dużą skalą problemu podjęto decyzję o przetestowaniu nowego systemu. Jego celem jest podniesienie bezpieczeństwa na przejazdach.
Chodzi o system o nazwie SafeCross. Jego twórcami są: firma Elmontaż sp. z o.o oraz Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
W planach jest, aby system ten był zlokalizowany na przejazdach z krzyżem św. Andrzeja, przejazdach bez zapór oraz tych ze znakiem STOP (przejazdy kolejowe kategorii D).
System SafeCross bazuje na systemie kamer, radarów, urządzeń rejestrujących i sztucznej inteligencji.
Jest on w stanie wykryć nieodpowiedzialne zachowania kierowców. System może sprawdzić, czy kierowca stosuje się do przepisów. Informacje te przekazywane są do centralnej bazy za pośrednictwem specjalnego oprogramowania.
Wykroczenia kierowców oceniane są przez specjalne moduły, dlatego nie ma konieczności przeglądania całego rejestrowanego materiału przez operatorów.
Dzięki temu operatorzy mają możliwość szybkiego podjęcia decyzji i szybkiej reakcji.
Wykroczenie jest dokumentowane poprzez fotografię lub fragment filmu. Podana jest także dokładna godzina zdarzenia.
Wysoka skuteczność systemu!
Okazuje się, że system ten jest już testowany w kilku miejscach w Polsce. System funkcjonuje na kilku przejazdach w województwie śląskim (Pszczyna/Piasek, Milówka, Czechowice-Dziedzice).
Testy mają potrwać do sierpnia, ale już teraz stwierdzono, że jego skuteczność jest wysoka. Okazuje się, że skuteczność wykrywania niezatrzymujących się pojazdów przekracza 90%.
System ten zyskał pozytywną opinię Instytutu Kolejnictwa oraz Urzędu Transportu Kolejowego.
Pojawiła się inicjatywa z prośbą o rozszerzenie zakresu działania nowego systemu bezpieczeństwa.
Przypomnijmy, że wysokość grzywny za zignorowanie stojącego przed przejazdem znaku stop wynosi 300 złotych i 8 punktów karnych.