Sztuczna inteligencja pisze prace za uczniów i studentów. Nauczyciele w szkołach są zaniepokojeni.

Justyna
Newsy
07.01.2023 12:22
Sztuczna inteligencja pisze prace za uczniów i studentów. Nauczyciele w szkołach są zaniepokojeni.

Studenci i uczniowie chętnie korzystają z narzędzi, które ułatwią im wykonanie prac domowych. Najnowszym rozwiązaniem, tego typu jest sztuczna inteligencja.

Sztuczna inteligencja na pomoc

Ludzie obecnie wykorzystują sztuczną inteligencję, programując roboty, grając w gry, korzystając z telefonu czy translatora Google. Są przez nią także otaczani w codziennym życiu, rozmawiając z wirtualnym asystentem czy płacąc za zakupy w bezobsługowej kasie.

Portal „Just Geek IT” zwrócił uwagę na jej kolejne, zyskujące na  popularności zastosowanie. Zgodnie z doniesieniami nauczycieli i wykładowców akademickich, SI wykorzystywana jest również w przygotowywaniu prac pisemnych, esejów i artykułów.

Popularne narzędzie

W ostatnim czasie szczególnie popularny stał się ChatGPT, który jest bardzo zaawansowanym narzędziem. By skorzystać z programu wystarczy wpisać polecenie lub pytanie, a ChatGPT jest w stanie dosłownie w kilka sekund wygenerować wynik.

Program radzi sobie doskonale w wielu dziedzinach, przede wszystkich w codziennych – szkolnych - zastosowaniach. Mimo tego, że pisownia, gramatyka i składnia nie budzą wątpliwości, problem pojawia się w wypadku skomplikowanych poleceń, gdzie można dostrzec brak pewnej logiki wygenerowanej treści.

Rozwój technologii

Prawdopodobnie jednak dalszy rozwój technologii, pozwalający radzić sobie z trudniejszymi zadaniami, jest tylko kwestią czasu. Podobnie, jak komputery i przede wszystkim internet ułatwiają naukę, tak sam proces tworzenia prac pisemnych również zacznie podlegać jakiejś automatyzacji.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy ucznia czy studenta nie musi jawić się jako coś złego. Ważne jest, by z narzędzi korzystać z głową, na przykład dokładnie weryfikując uzyskany rezultat. Natomiast nauczyciele powinni zdawać sobie sprawę z dostępnych na rynku możliwości i przynajmniej w perspektywie najbliższych lat, nie traktować sztucznej inteligencji jako zagrożenie.

Pojawiające się wątpliwości

Mimo otwartości na postęp technologiczny, wciąż mogą pojawiać się w tej kwestii liczne wątpliwości. Przede wszystkim problem wykazania, czy student/uczeń faktycznie osiąga niezbędne efekty kształcenia.  

Inną sferą jest problem niesamodzielności w wykonywaniu pracy. Ten kolejny niejasny temat budzi wątpliwości szczególnie pod kątem praw autorskich. Sztuczna inteligencja nie jest przecież człowiekiem.