Unijna dyrektywa Omnibus wreszcie wchodzi w życie. Dzięki niej konsumenci będą chronieni przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców, którzy sztucznie zawyżają ceny. Ponadto nowe, korzystne przepisy obejmą również wycieczki oraz pokazy. Czy to koniec z naciąganiem Polaków?
Polska chce wprowadzić przepisy, które uniemożliwią sprzedawcom stosowanie fikcyjnych promocji i wprowadzanie klientów w błąd oraz ochronią przed naciąganiem podczas pokazów.
Nieuczciwe praktyki sprzedawców!
Wielu nieuczciwych sprzedawców decyduje się na podwyższenie cen, a następnie zastosowanie spektakularnej obniżki. Jest to bardzo popularna praktyka. Zdarza się nawet, że ceny podczas obniżek są znacznie wyższe niż regularne. O sytuacjach takich alarmował niejednokrotnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pokazy sprzętów AGD, czy RTV funkcjonują od wielu lat. Mimo że pojawia się wiele ostrzeżeń i apeli policji, to wielu seniorów nadal pada ofiarą nieuczciwych praktyk.
Podczas pokazów często naruszane są prawa konsumentów m.in. do pełnej i rzetelnej informacji, czy do odstąpienia od umowy. Do UOKiK co roku trafia kilkaset skarg na nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych.
Wielu seniorów po namowach decyduje się na zakup sprzętów w znacznie zawyżonej cenie. Firmy proponują rozłożenie kwot na raty.
Koniec z naciąganiem na pokazach!
Przepisy unijnej dyrektywy Omnibus obejmą w sklepy działające w branży e-commerce, ale także sklepy stacjonarne, wycieczki i pokazy.
Czas na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki zostanie wydłużony do 30 dni (bez podania przyczyny).
W przypadku pokazów będzie to 14 dni.
Warto dodać, że umowa zawarta w powyższych sytuacjach stanie się nieważna i nie przyniesie skutków dla konsumenta.
Urząd Ochrony Konsumentów przypomina, że nowe regulacje zakładają również zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy (transakcje zawierane podczas pokazu, nieumówionej wizyty, czy wycieczki).
Ponadto dyrektywa wprowadza zakaz wykupowania biletów na koncerty i inne wydarzenia za pomocą tzw. botów i odsprzedawania ich w znacznie wyższych cenach.
Ważne zmiany dla konsumentów!
1 stycznia 2023 roku w życie wchodzi rozporządzenie, które nakazuje uwidacznianie (obok ceny i ceny jednostkowej) informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi.
Informacja powinna być umieszczona na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze. Musi być ona dobrze widoczna dla konsumentów.
Sprzedawcy będą zobowiązani do poinformowania klientów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Pozwoli to na wyeliminowanie podnoszenie cen na tydzień przed planowaną wyprzedażą. Klienci będą mieli świadomość wielkości faktycznego upustu.