Dodatek elektryczny 2022 ma przysługiwać właścicielom gospodarstw domowych, w których stosuje się ogrzewanie elektryczne. Aby ubiegać się o wypłatę świadczenia należy spełnić odpowiednie kryteria i złożyć wniosek. Wyjaśniamy szczegóły.
Kryzys energetyczny
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za sprawą kryzysu energetycznego gaz, prąd oraz węgiel podrożały aż o 40,3% w stosunku do ubiegłego roku. Władze ogłosiły dopłaty do węgla, dodatek energetyczny do palletu, drewna, oleju oraz gazu skroplonego LPG. Kolejne dofinansowanie ma dotyczyć opłat za prąd.
Pod koniec września 2022 r. rząd przyjął projekt ustawy, w której mowa jest o dodatku do prądu. Jest on skierowany do gospodarstw domowych ogrzewanych za pomocą energii elektrycznej, w tym pomp ciepła. Aby go uzyskać wystarczy złożyć odpowiedni wniosek.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
Osoby, które chcą się ubiegać o otrzymanie dofinansowania, zobowiązane są do złożenia odpowiedniego formularza. Należy podkreślić, że mogą go złożyć wyłącznie osoby, których gospodarstwa domowe wcześniej uzyskały wpis lub zgłosiły główne źródło ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Urzędnicy będą to kontrolować.
Niestety dodatek elektryczny nie będzie przysługiwał wszystkim. Środki finansowe nie obejmą m.in.: gospodarstw domowych, które korzystają z paneli fotowoltaicznych oraz rodzin, które złożyły już wcześniej wniosek o dopłatę do innego opału np. węgla, drewna, pelletu, oleju opałowego czy gazu skroplonego LPG. Ponadto dopłatę do prądu można otrzymać tylko na jeden adres.
Koszty świadczenia
Warto pamiętać, że dodatek elektryczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym. Wprowadzona ustawa przewiduje dwa progi dofinansowania:
- 1000 zł - dla gospodarstw domowych, których zużycie energii elektrycznej za 2021 rok jest standardowe i wynosi do 5 MWh;
- 1500 zł - w sytuacji, gdy roczne zużycie prądu przekracza 5 MWh
Jak złożyć wniosek?
Aby uzyskać dodatek do prądu należy złożyć wniosek od 1 grudnia 2022 r. do 1 lutego 2023 r. w urzędzie gminy lub przez internet za pośrednictwem ePUAP lub profilu zaufanego. Formularz powinien zawierać:
- dane osobowe właściciela gospodarstwa domowego
- rodzaj źródła ciepła (pompa ciepła, ogrzewanie elektryczne, bojler elektryczny)
- numer rachunku bankowego, na który mają wpłynąć pieniądze.
Szacuje się, że z rozwiązania będzie mogło skorzystać około 800 tys. gospodarstw domowych, a państwo ma przeznaczyć na ten cel około 1 mld zł.