Przed nami okres świątecznych zakupów. Polacy niebawem będą szukać prezentów dla bliskich. Już teraz można usłyszeć o kilkudziesięcioprocentowych rabatach. Niestety zazwyczaj jest to fikcja i chwyt marketingowy. Ponadto Polska nie wdrożyła unijnej dyrektywy Omnibus, która chroniłaby konsumentów przed sztucznie „pompowanymi” pomocjami.
Wielu nieuczciwych sprzedawców decyduje się na podwyższenie cen, a następnie zastosowanie spektakularnej obniżki. Jest to bardzo popularna praktyka. Zdarza się nawet, że ceny podczas obniżek są znacznie wyższe niż regularne. O sytuacjach takich alarmował niejednokrotnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dyrektywa Omnibus nie ochroni konsumentów
Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego. Ustawodawca planował wprowadzić liczne zmiany w prawie konsumenckim.
Dyrektywa ma na celu ukrócenie stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką, aby zniekształcić rozmiar rzeczywistej promocji.
Sprzedawcy mieli być zobowiązani do poinformowania klientów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Pozwoliłoby to na wyeliminowanie podnoszenie cen na tydzień przed planowaną wyprzedażą. Klienci mieliby świadomość wielkości faktycznego upustu.
Dyrektywa zakłada, że w przypadku produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.
Przepisy miały być zastosowane w sklepach stacjonarnych, a także w internetowych.
Przedsiębiorcy powinni zastosować zasady także w reklamach towarów i usług.
Dyrektywa przewiduje również kary dla przedsiębiorców niestosujących się do procedur. Przewidziane kary za fałszywe informacje to kwoty do 20 tysięcy złotych. Recydywa może podwoić kwotę.
Zgodnie z art. 7 ww. dyrektywy państwa członkowskie UE miały obowiązek przyjąć i opublikować przepisy niezbędne do wykonania tej dyrektywy do 28 listopada 2021 r. oraz stosować te przepisy od 28 maja 2022 r.
POLSKA NIE PRZYJĘŁA JEDNAK DYREKTYWY W MAJU.
Trudno jest więc egzekwować te przepisy od sprzedawców.
Black Friday – Bądźmy czujni!
Specjaliści alarmują, że nieprzyjęcie dyrektywy Omnibus przez Polskę daje sprzedawcom większą swobodę w sztucznym kreowaniu promocji.
Pamiętajmy, że Black Friday jest często chwytem marketingowym i opiera się na pseudopromocjach.
UOKiK przypomina, że co roku, przez nieprawidłowe informacje i naszą nieuwagę kupujemy produkty nieprzecenione twierdząc, że są one objęte promocją.