Nadchodzą zmiany dla przedsiębiorców. Nowe przepisy wejdą w życie już w styczniu 2023 roku. Ich celem jest ułatwienie, przyśpieszenie i zredukowanie kosztów korespondencji z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. O jakie zmiany dokładnie chodzi?
Współczesny świat dąży to tego, aby jak najwięcej spraw można było załatwić online. Nowoczesne technologie i rozwiązania umożliwiają załatwienie wielu kwestii, nie wychodząc z domu i nie ponosząc dodatkowych kosztów.
Obowiązkowe konto na PUE ZUS
Okazuje się, że od 1 stycznia 2023 roku konto PUE ZUS będzie obowiązkowe dla wszystkich pracodawców.
Obowiązek będzie dotyczył zarówno przedsiębiorców zatrudniających kilka osób, jak i płacących składki tylko za siebie.
Płatnicy będą mieć obowiązek przekazania do ZUS-u swojego adresu elektronicznego.
Każdy płatnik musi założyć profil PUE ZUS do końca grudnia 2022 roku.
Jeśli pracodawca nie wywiąże się z obowiązków, wówczas ZUS sam założy konto.
Przypomnijmy, że dotychczas obowiązkowe posiadanie konta PUE ZUS było konieczne przy rozliczaniu składek więcej niż pięciu osób.
Jak będą podpisywane elektroniczne dokumenty?
Po wejściu w życie nowych przepisów dokumenty przesyłane do ZUS-u za pośrednictwem PUE ZUS będą podpisywane:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
- podpisem zaufanym;
- podpisem osobistym;
- z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych (ZUS bezpłatnie udostępnia dane w systemie teleinformatycznym).
Dodajmy, że podpisywanie elektronicznych pism z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych było możliwe wyłącznie w niektórych przypadkach- gdy przepisy zezwalały na taki sposób.
Co umożliwia posiadanie konta PUE ZUS?
Posiadanie konta PUE ZUS umożliwia:
- sprawdzanie swojego stanu konta ZUS w dowolnym momencie;
- weryfikacje tego, czy składki zostały wpłacone;
- weryfikację dotyczącą zaległości w składkach;
- uzyskanie płatnikowi zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami;
- wysyłanie dokumentów do ZUS-u;
- sprawdzenie prognozowanej wysokości emerytury;
- sprawdzenie, czy pracodawca opłaca składki.
Ponadto pracodawca ma stały dostęp do informacji na temat zwolnień lekarskich swoich pracowników, a pracownik nie musi dostarczać eZLA w formie papierowej do firmy.