Urząd Lotnictwa Cywilnego. Spór z kontrolerami. Dlaczego protestują?

Justyna
Newsy
21.04.2022 22:50
Urząd Lotnictwa Cywilnego. Spór z kontrolerami. Dlaczego protestują?

Komisja Europejska 22 kwietnia może zadecydować o masowych odwołaniach lotów nad Polską. To pokłosie trwającego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) strajku kontrolerów ruchu lotniczego.

Spór kontrolerów z PAŻP – o co chodzi?

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Kontrolerzy ruchu lotniczego nie zgadzają się na obniżki wynagrodzeń. Tłumaczą, że w ich wyniku pensje zostaną im pomniejszone o ok. 30 do 50 proc. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL) zarzuca również Agencji niewłaściwe rozporządzanie pracą instytucji w czasie pandemii oraz naruszenie bezpieczeństwa i kultury pracy.

Agencja natomiast tłumaczy, że nie stać jej na utrzymanie na obecnym poziomie tylu kontrolerów ruchu lotniczego. Dochody PAŻP są bowiem uzależnione od poziomu ruchu lotniczego nad Polską, a ten zdecydowanie się skurczył wraz z początkiem pandemii koronawirusa w 2020 roku i ograniczeniami w ruchu lotniczym.

Zdjęcie Spór z kontrolerami. Dlaczego protestują? #1

Realna groźba paraliżu w ruchu lotniczym

W przypadku odejścia tak wielu kontrolerów ruchu lotniczego można podejrzewać, że mnóstwo lotów zostanie odwołanych. Dodatkowo sprawę utrudnia fakt, że kontrola ruchu lotniczego wymaga profesjonalnego szkolenia, które trudno nadrobić w krótkim czasie.

Obecnie trwają rozmowy pomiędzy Agencją a ZZKRL, jednak wciąż nie udało się uzyskać porozumienia. W czwartek poinformowano, że jeśli trwające negocjacje nie zakończą się sukcesem, od 1 maja loty nad naszym krajem mogą być masowo anulowane przez unijną agencję odpowiedzialną za bezpieczeństwo lotnictwa, Eurocontrol.

- Komisja Europejska i Eurocontrol nie mogą już dłużej czekać, może więc zapaść decyzja o przeniesieniu pewnych obszarów polskiej przestrzeni w nadzór innych agencji ruchu lotniczego - powiedział  Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Samson.

Odejście dużej liczby kontrolerów prawdopodobnie doprowadzi do sytuacji, gdy Polska nie będzie dysponowała wystarczającą ich liczbą, a co za tym idzie standardy bezpieczeństwa ulegną obniżeniu. Decyzja unijnej agencji może zapaść już w piątek 22 kwietnia o 10.00 rano.

Wypowiedzenia z pracy już złożyło wielu kontrolerów, a niedobory kadrowe sprawiły, że na polskich lotniska, szczególnie warszawskim Lotnisku Chopina, dochodzi do ciągłych opóźnień. Jak zakończy się ten spór?