Fałszywe promocje i wprowadzanie klientów w błąd. UE bierze się za sprzedawców

Martyna P.
Newsy
22.02.2022 10:05
Fałszywe promocje i wprowadzanie klientów w błąd. UE bierze się za sprzedawców

Unia Europejka chce w maju 2022 roku wprowadzić przepisy, które uniemożliwią sprzedawcom stosowanie fikcyjnych promocji i wprowadzanie klientów w błąd.

Sprawę przybliżył „Puls Biznesu”. Wielu nieuczciwych sprzedawców decyduje się na podwyższenie cen, a następnie zastosowanie spektakularnej obniżki. Jest to bardzo popularna praktyka. Zdarza się nawet, że ceny podczas obniżek są znacznie wyższe niż regularne. O sytuacjach takich alarmował niejednokrotnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Zdjęcie Fałszywe promocje i wprowadzanie klientów w błąd. UE bierze się za sprzedawców #1

Dyrektywa Omnibus

Dyrektywa Omnibus powstała wskutek unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego. Ustawodawca planuje wprowadzić liczne zmiany w prawie konsumenckim. Dyrektywa ma na celu ukrócenie stosowania przez przedsiębiorców „sztucznego” zawyżania cen obowiązujących przed obniżką, aby zniekształcić rozmiar rzeczywistej promocji. 

Nowelizacja obowiązujących przepisów konsumenckich wynika w szczególności z konieczności dostosowania przedmiotowych regulacji do rozwoju nowoczesnych technologii i postępującej cyfryzacji gospodarki.

Zgodnie z art. 7 ww. dyrektywy państwa członkowskie UE mają obowiązek przyjąć i opublikować przepisy niezbędne do wykonania tej dyrektywy do 28 listopada 2021 r. oraz stosować te przepisy od 28 maja 2022 r.

 

Koniec z fałszywymi obniżkami cen

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnił na czym polegać będzie dyrektywa. Otóż sprzedawcy będą zobowiązani do poinformowania klientów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Pozwoli to na wyeliminowanie podnoszenie cen na tydzień przed planowaną wyprzedażą. Klienci będą mieli świadomość wielkości faktycznego upustu.

W przypadku produktów będących w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu, obowiązującej od dnia jego oferowania do sprzedaży, aż do dnia wprowadzenia obniżki.

Natomiast w przypadku produktów ulegających szybkiemu zepsuciu lub posiadających krótki termin przydatności, obok obniżonej ceny należy zamieścić informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Przepisy mają być zastosowane w sklepach stacjonarnych, a także w internetowych. Przedsiębiorcy muszą zastosować zasady także w reklamach towarów i usług.

Okazuje się, że dyrektywa przewiduje również kary dla przedsiębiorców niestosujących się do procedur. Przewidziane kary za fałszywe informacje to kwoty do 20 tysięcy złotych. Recydywa może podwoić kwotę.

Niebawem szczegóły projektu przedstawi Minister Rozwoju w specjalnym rozporządzeniu.

Zdjęcie Fałszywe promocje i wprowadzanie klientów w błąd. UE bierze się za sprzedawców #2
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną