W Polsce rośnie plaga cyberprzestępczości. Oszuści szukają coraz to nowych sposobów, aby uzyskać dostęp do naszych danych osobowych, treści maili, haseł i dostępu do kont bankowych. Dowiedz się, jak nie dać się oszukać w Internecie!
Plaga cyberprzestępczości w Polsce
Przestępcy szukają coraz to nowych sposobów, aby wyłudzić pieniądze niczego nieświadomych ofiar. Niemal każdego dnia policjanci otrzymują zgłoszenia od osób oszukanych w Internecie. Statystyki wskazują, że 2021 rok był rekordowy pod względem cyberprzestępczości. Liczba oszustów wzrosła o ponad 40% w stosunku do poprzedniego roku!
Oszustwa przez Internet
Popularnym mechanizmem w Internecie są oszustwa podczas sprzedaży przedmiotów przez popularne portale. Po wystawieniu przedmiotu na sprzedaż zgłasza się „kupujący", który kontaktuje się przez WhatsApp i prosi o kliknięcie w link i wypełnienie danych. Nieświadomy niczego sprzedawcy przekazuje w ten sposób złodziejom dane do logowania do konta bankowego i traci pieniądze. Przestępcy błyskawicznie realizują przelewy na swoje konta, często też składają wnioski o pożyczki i kredyty.
Oszustwa przez telefon
Przestępcy próbują też innych metod i często próbują oszukać ludzi przez telefon. Ta metoda spoofingu telefonicznego polega na podszywaniu się pod numer lub nazwę kontaktu. Na telefonie odbiorcy wyświetla się informacja o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, a w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny.
Oszuści często wysyłają do ofiar fałszywe wiadomości sms, w których podszywają się pod różne firmy: InPost, kurierów, serwisy sprzedażowe, a nawet banki i urzędy. Proszą o zainstalowanie na telefonie aplikacji, która może doprowadzić do przejęcia kontroli nad urządzeniem.
Jak nie dać się oszukać cyberprzestępcom?
- Nie otwieraj i nie odpisuj na podejrzane wiadomości i smsy. Nigdy nie otwieraj linków, ani nie pobieraj plików, które pochodzą z nieznanych źródeł.
- Podczas sprzedaży przedmiotów, nie przenoś rozmowy z kupującym poza oficjalne kanały na platformach aukcyjnych czy serwisach z ogłoszeniami.
- Zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości, czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów.
- Uważaj na wiadomość z przekierowaniem do płatności internetowych. To od razu powinno wzbudzić Twoją czujność.
- Nigdy nie odpowiadaj na wiadomości z pytaniami o dane do logowania lub dane konta
- Nie udostępniaj nikomu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji bankowych.
- Nie podawaj swoich danych osobowych osobom trzecim, ani nie udostępniaj ich w Internecie. Nie udostępniaj publicznie swojego imienia i nazwiska, adresu, numeru telefonu, ani tym bardziej numeru dowodu, PESEL-u lub danych do konta bankowego.
- Nie podawaj nikomu swoich haseł do stron internetowych i portali społecznościowych.
- Dla bezpieczeństwa, raz na jakiś czas- najlepiej co miesiąc, zmieniaj hasła na trudne do odgadnięcia. Powinny zawierać małe i duże litery, cyfry oraz znaki specjalne.
- Na komputerze i smartfonie zainstaluj program antywirusowy lub specjalną aplikację, która pomoże wyłapać wiadomości będące spamem i próbą oszustwa.
- Nie loguj się do ważnych usług, korzystając z publicznych hotspotów Wi-Fi.
- Gdy padłeś ofiarą oszustwa, jak najszybciej zgłoś przestępstwo na Policji.