Jarosław Juszkiewicz współpracuje z Google Maps. Podkłada swój głos w polskiej nawigacji. Mężczyzna opublikował zabawne nagranie, demaskujące prace telemarketerów.
Głos pana Jarosława towarzyszy Polakom od bardzo dawna podczas podróży. Były podejmowane próby zastąpienia jego głosu przez sztucznie wygenerowane nagrania dźwiękowe. Proces ten jednak spotkał się z krytyką, nie przyjął się. Okazało się, że zastąpienie człowieka przez tzw. bota nie jest możliwe. Inaczej jest w branży callcenter, o czym przekonał się pan Jarosław.
Plaga Robocalls
Magazyn Spider’s Web+ opublikował artykuł o zjawisku robocalls. W materiale ujawniono, jak wiele skarg trafia do Urzędu Komunikacji Telefonicznej. Składane one są przez klientów, którzy narzekają na dzwoniące do nich roboty zamiast telemarketerów.
Robocall to połączenie telefoniczne, które wykonuje skomputeryzowany autodialer, czyli urządzenie automatycznie wybierające numery telefonów.
Człowiek zastąpiony jest przez bota z zaprogramowanymi kwestiami. Konwersacja oparta jest na kluczowych wyrażeniach. Podczas rozmowy słyszymy odtwarzane nagrane wcześniej zdania. Czasem pytanie i odpowiedzi botów bardzo przypominają rozmowę z prawdziwym człowiekiem.
W Stanach Zjednoczonych robocalls są uznawane za uciążliwą i złośliwą wersję spamu. Blisko połowa wszystkich robocalls w Stanach to próby oszustw próbujących ukraść dane osobowe lub wyłudzić pieniądze.
Okazuje się, że jest to bardzo popularna praktyka również w Polsce.
„Robocalls stały się bardziej powszechne w pandemii, kiedy zmienił się tryb życia wielu z nas. – Pandemia dała również nowe możliwości oszustom, którzy wykorzystują sytuację do wykonywania automatycznych połączeń zachęcających np. do wykonania testów na koronawirusa, w rezultacie naciągając ofiary na wysokie koszty połączenia” – mówiła Aleksandra Kopciuch z Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń. Rozmowa z spidersweb.pl
Do Polskiego Urzędu Komunikacji Elektronicznej trafiło ponad 700 skarg od klientów.
Zabawny filmik podbija Internet
Pan Jarosław w zabawny sposób zdemaskował bota pod postacią kobiety dzwoniącej z callcenter. Rozmowa dotyczy dopłat w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Głos kobiety jest rzeczywisty, brzmi bardzo naturalnie. Opiera się jednak na zaprogramowanych algorytmach.
W bardzo krótkim czasie nagranie Jarosława Juszkiewicza trafiło na 18. miejsce na „Karcie Na czasie”. Przez zaledwie dobę zyskało wiele wyświetleń na platformie YouTube.
Oto najzabawniejsza część rozmowy z botem:
„-chciałam się upewnić, że rozmawiam z mieszkańcem miasta Katowice, zgadza się?
- nie, jestem głosem Google Maps
- mhm, rozumiem, natomiast tutaj w systemie widzę, że to o czym mówię obowiązuje również w pana regionie
- w komputerze są tylko zera i jedynki
- to bardzo dobrze, ponieważ to jest tak naprawdę główny warunek przystąpienia do projektu.”