MGŁA COVIDOWA - co suplementować? Jak sobie pomóc?

Patrycja

Zdrowie

Sept. 20, 2021, 9:42 p.m.

MGŁA COVIDOWA - co suplementować? Jak sobie pomóc?

Covid-19 jest zagrożeniem dla naszego układu oddechowego, ale nie pozostaje obojętny również dla układu nerwowego. Mgła covidowa lub mgła mózgowa to niemedyczny termin, którego używa się do opisywania objawów takich jak dezorientacja, zapominanie, problemy ze skupieniem się i komunikacją u osób, które przeszły koronawirusa. Sprawdźmy jakie suplementy pomogą zwalczyć uczucie „brain fog”.

 

Zdjęcie MGŁA COVIDOWA - co suplementować? Jak sobie pomóc? #1

Pojęcie mgły mózgowej coraz częściej pojawia się w jako objaw powikłania po infekcji wirusem SARS-CoV-2. Symptomy tego powikłania są bardzo podobne do tych występujących po wstrząśnieniu mózgu lub przy zespole chronicznego zmęczenia. Osoby doświadczające mgły covidowej mają problemy z kontrolą emocji, tolerowaniem głośnego hałasu, bólem głowy, skupieniem się, pozbieraniem myśli, pamięcią i koncentracją.

Chociaż wokół tematu mgły covidowej krąży wiele teorii, to jej dokładna przyczyna nie została jeszcze poznana. W trosce o prawidłowe funkcjonowanie lekarze zapożyczają na razie schemat leczenia z innych problemów poznawczych i zalecają:

  • Sen
  • Odpoczynek
  • Nawadnianie organizmu
  • Aktywność fizyczną
  • Ograniczenie stresu
  • Odpowiednią dietę

Przyjrzyjmy się ostatniemu zaleceniu – diecie. Co powinno znaleźć się w diecie osoby zmagającej się z mgłą mózgową? Co warto suplementować?

Witamina D

Witamina D odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Badania dowodzą, że istnieje związek między niskim poziomem witamin D, a chorobami ośrodkowego układu nerwowego u osłabieniem funkcji poznawczych. Jej niedobór może wywoływać zmęczenie, otępienie problemy z koncentracją i pamięcią. Utrzymanie jej prawidłowego poziomu dzięki połączeniu diety, światła słonecznego i suplementów jest bardzo ważne u pacjentów z zaburzeniami pocovidowymi. Witaminę D znajdziemy w:

  • Tłustych rybach
  • Wątróbce
  • Żółtkach jaj
  • Grzybach
  • Produktach mlecznych
  • Zdjęcie MGŁA COVIDOWA - co suplementować? Jak sobie pomóc? #2

Kwasy Omega-3

Kwasy Omega-3 stanowią jeden z budulców komórek układu nerwowego. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania centralnego układu nerwowego. Kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają na ukrwienie mózgu i poprawiają przepływ impulsów nerwowych pomiędzy substancją szarą i białą. Udowodniono, że wysoki poziom długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3 we krwi przekłada się na lepszą kondycję umysłową. Suplementacja kwasami omega-3 będzie więc korzystnie wpływać na mózg, łagodząc problemy z pamięcią i koncentracją także w przebiegu mgły covidowej. Źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 są:

  • Ryby
  • Algi
  • Oleje roślinne
  • Nasiona chia
  • Siemię lniane
  • Jajka

Magnez

Magnez usprawnia pracę szarych komórek i stabilizuje funkcje układu nerwowego. Jego niedobory objawiają się rozdrażnieniem, zaburzeniami pamięci i funkcji poznawczych, zwiększoną podatnością na stres i problemów z koncentracją. W przypadku kiedy mamy do czynienia z mgłą mózgową możemy rozpocząć suplementację magnezem i wzbogacić naszą dietę w produkty takie jak:

  • Kasze
  • Ryż
  • Otręby pszenne
  • kakao
  • Ciemne pieczywo
  • Groszek
  • Szpinak
  • Ryby
  • Produkty mleczne
  • Banany
Zdjęcie MGŁA COVIDOWA - co suplementować? Jak sobie pomóc? #3

Witaminy z grupy B           

Witaminy z grupy B oddziałują na cały nasz organizm, przede wszystkim jednak wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ze wszystkich witamin te najbardziej wpływają na nasze samopoczucie i sprawność intelektualną. Ich niedobór jest uważany za jedną z ważniejszych przyczyn zaburzeń o podłożu neurologicznym. Co za tym idzie ich niski poziom może pogłębiać objawy mgły mózgowej. Ponieważ witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, nie są magazynowane w organizmie i musimy je stale dostarczać z pożywieniem lub suplementami. Witaminy z grupy B najdziemy między innymi w:

  • Mięsie
  • rybach
  • Fasoli, grochu, ciecierzycy
  • Kaszach
  • Ciemnym pieczywie
  • drożdżach
  • Produktach mlecznych
  • Jajkach
  • Brokułach
  • Owocach cytrusowych
  • Orzechach
  • Ziemniakach

 

Powikłania po zakażeniu koronawirusem nie są jeszcze dobrze zbadanie i chociaż problemy tzw. mgły mózgowej zazwyczaj ustępują, to problemy z koncentracją mogą utrzymywać się nawet do kilku miesięcy.