Producenci nowoczesnych samochodów zadbali nie tylko o ergonomiczną konstrukcję i innowacyjne możliwości auta, ale także o środowisko, wbudowują oni w układ wydechowy ochronę. Taka ochrona nazywa się katalizator. Odpowiada on za oczyszczanie szkodliwych spalin, zmniejszając ilość ich emisji do atmosfery. Ale, jak każda część, ma tendencję do zużywania się.
Uszkodzonego katalizatora nie należy wyrzucać w pośpiechu, ponieważ można go z zyskiem sprzedać na AutoCatalyst Market Polska i nieźle na tym zarobić.Aby na pewno stwierdzić, czy neutralizator jest uszkodzony, trzeba umieć dokładnie zidentyfikować główne oznaki oraz poznać przyczyny awarii tej części samochodowej.
Pierwotne oznaki nieprawidłowego działania katalizatora
Katalizator montowany jest w każdym typie silnika (benzyna, diesel). Znajduje się między tłumikiem a kolektorem wydechowym.
Poniższe punkty są sygnałem, że katalizator jest uszkodzony:
- Szybki wzrost zużycia paliwa bez wyraźnego powodu, w tych samych warunkach jazdy.
- Głośny dźwięk, gdy układ wydechowy pracuje, prawie ryczący.
- Pojawienie się silnego nieprzyjemnego zapachu spalin.
- Auto nie uruchamia się za pierwszym razem. Może nagle utknąć.
- Moc silnika spadła, chociaż praca głównych węzłów jest w normie.
- Układ wydechowy zaczął się nadmiernie nagrzewać w miejscu lokalizacji katalizatora.
- Nastąpiło przedwczesne wypalenie uszczelki na kolektorze wydechowym.
- Jest utrudniane nabieranie prędkości i potrzebuje to więcej czasu.
- Na panelu świeci się czerwona kontrolka. Czyli komputer pokładowy zgłasza awarię auta, a najczęściej chodzi o silne zatkanie katalizatora.
Aby dokładnie określić przyczynę usterki, ważne jest zdiagnozowanie auta w profesjonalnym serwisie samochodowym.
Popularne przyczyny awarii katalizatora
Szybkie zużycie konwertera mogą powodować następujące czynniki:
- Paliwo niskiej jakości, do którego dodawane są specjalne mieszanki zwiększające liczbę oktanową, prowadzi do szybkiego zatykania się komórek katalizatora. Dlatego lepiej tankować na sprawdzonych stacjach paliw.
- Zainstalowana część jest nie oryginalna lub występują wady, co prowadzi do szybkiego zużycia.
- Ciągła jazda po złej nawierzchni pozostawia swój odbitek na pracy całego układu wydechowego i nie tylko.
- Awaria lub usterka układu silnika przyspiesza zużycie katalizatora.
- Wyciek zamkniętych wtryskiwaczy prowadzi do tego, że paliwo wypala się w katalizatorze i powoduje topnienie jego komórek.
Zużyty stan katalizatora może również spowodować poważniejsze uszkodzenie jednego z węzłów samochodowych. Aby temu zapobiec, konieczne jest jak najszybsze przeprowadzenie diagnostyki, aby ustalić prawdziwe przyczyny usterki. W razie potrzeby usuń stary katalizator i zainstaluj nowy. Bardziej budżetowa alternatywa – instalacja przerywacza płomieni lub zakup uniwersalnego konwertera.