Po ostatnich obostrzeniach, które uniemożliwiły między innymi stacjonarną naukę w szkołach, dzieci powoli wracają do klas. W związku z tym Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne dla kadry pedagogicznej oraz uczniów i uczennic. W wytycznych mowa między innymi o kartkówkach niezapowiedzianych.
Celem nowych wytycznych jest wsparcie uczniów i uczennic w powrocie do szkoły po długim okresie nauki zdalnej. Kadrze nauczycieli mają natomiast pomóc one w sprawnej ocenie potrzeb każdego ucznia.
Wytyczne Ministerstwa Edukacji i Nauki
Zalecenia, które znajdziemy w publikacji MEiN zostały podzielona na kilka punktów:
rekomendacje dla kadry pedagogicznej, współpraca z rodzicami, wymagania w zakresie poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także działania skierowane do uczniów i uczennic.
Co ciekawe, największe zainteresowanie wzbudzają głównie działania skierowane do uczniów i uczennic. Wiele rodziców bowiem skarżyło się, że nauczyciele zapowiadali częste kartkówki i sprawdziany po powrocie do szkoły.
MEiN zareagowało. W wytycznych znajdują się między innymi takie wytyczne:
- Ograniczenie wprowadzania nowych treści w roku szkolnym 2021/2022.
- Organizację poprawkowych sprawdzianów kończących się w danym roku szkolnym.
- Organizację testów sprawdzających wiedzę, które nie będą oceniane.
- Zrezygnowanie z niezapowiedzianych kartkówek.
- Zmniejszenie liczby kartkówek do maksymalnie trzech w ciągu tygodnia.
- Zrezygnowanie z zadawania zadań domowych uczniom i uczennicom, które niebawem przystąpią do egzaminu ósmoklasisty/ki.
Integracja klasowa
W zaleceniach Ministerstwa Edukacji i Nauki znajdziemy również wytyczne dotyczące pogłębienia kontaktu kadry pedagogicznej z podopiecznymi. W tym celu zaleca się poświęcenie 15 minut z lekcji na wspólną integrację.
Zalecane jest również podejmowanie działań, które odbudują kontakt między osobami w klasie utracony przez pandemię. Mowa na przykład o organizowaniu spotkań pozalekcyjnych z uczniami.
Podkreślono również, aby szczególną uwagę poświęcić na indywidualne potrzeby podopiecznych. Mowa między innymi o możliwych trudnościach edukacyjnych, pedagogicznych i psychologicznych, które mogły pojawić się na skutek długotrwałej nauki zdalnej i izolacji.