Witamina D3 - jaką warto wybrać?

Witamina D3 - jaką warto wybrać?

Nasz organizm syntezuje witaminę D z prowitaminy obecnej w naszym ciele pod wpływem promieni UV. W ciepłe, słoneczne miesiące nie ma potrzeby, aby ją dodatkowo przyjmować. Jednak w naszej szerokości geograficznej suplementacja w okresie od października do maja jest wskazana. Obecnie na rynku jest kilka leków i masa suplementów z witaminą D. Na który warto się zdecydować?

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #1

Przyjmowanie witaminy D powinno odbywać się po oszacowaniu czy faktycznie suplementacja jest nam potrzebna. Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że nawet w okresie jesienno-zimowym farmaceutki są nam zbędne. Znacznie większa jest szansa, że, nawet kiedy cieszymy się słonecznymi miesiącami, powinniśmy ją przyjmować. Warto, zatem wiedzieć, po jaki lek lub suplement szczególnie warto sięgnąć. Poniżej znajdą Państwo listę dobrych jakościowo preparatów.

LEKI

Vigantol

Vigantol to witamina D pod postacią kropli. Jedna zawiera zawiera 500 j.m witaminy, a także pomocniczo trójglicerydy nasyconych kwasów tłuszczowych o średniej długości łańcucha. Jest to lek, wiec możemy być pewni, że to, co jest na opakowaniu znajduje się również w nim. To bardzo dobry i godny polecenia preparat, który nie sprawdzi się jedynie u niemowlaków do 6 miesiąca życia z uwagi na utrudnione dawkowanie.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #2

Vigantoletten

To również lek, w postaci tabletek rozpuszczalnych na języku. Dostępny jest w dwóch dawkach 500 i 1000 j.m. Jego zaletą na pewno jest fakt, że jest lekiem, a nie suplementem diety. Zawiera trochę substancji pomocniczych, ale są one niezbędne, aby zapewnić tabletce odpowiednie parametry. Tabletkę powinniśmy przyjmować z posiłkiem.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #3

Vigalex

Vigalex znajdziemy w aptece pod trzema różnymi nazwami: Vigalex Bio z dawką 1000 j.m., Vigalex Forte z dawką 2000 j.m. i Vigalex Max z dawką 4000 j.m. Według najnowszych zaleceń dawki 4000 j.m. nie powinno się przyjmować bez nadzoru lekarza i konkretnych wskazań dłużej niż 3 miesiące. Tak jak w przypadku Vigantoletten, znajdziemy w nim trochę substancji pomocniczych dla zapewnienia odpowiednich parametrów tabletce, co w przypadku leków jest bardzo ważne. Dzięki nim dawka witaminy D jest niezmiennie gwarantowana do końca daty ważności preparatu.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #4

SUPLEMENTY

Juvit D3 baby

Krople w buteleczce z fajnym dozownikiem. Jedno naciśnięcie pompki to 200 j.jm. co jest świetnym rozwiązaniem przy dawkowaniu 600 czy 1000 j.m. u starszych dzieci. W składzie olej MCT pochodzenia roślinnego i alfa tokoferol, jako przeciwutleniacz.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #5

D-vitum

Suplement dostępny w postaci kapsułek twist-off, kapsułek do łykania, kropli i aerozolu. Aerosol wygodny w aplikacji, jedna dawka to 400 j.m., w składzie także olej MCT i mieszanina tokoferoli, jako przeciwutleniacz. Kapsułki twist-off dostępne są w dawkach 400, 600, 800 i 1000 j.m., a w ich składzie olej słonecznikowy rafinowany, żelatynowa kapsułka z glicerolem utrzymującym wilgoć. Kapsułki do łykania to dawki 1000, 2000, w żelatynowej kapsułce z glicerolem znajdziemy olej z nasion lnu tłoczony na zimno.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #6

Bioaron D

Suplement znajdziemy w postaci kapsułek twist off, kapsułek do łykania, kropli z pompką i spray’u. W kapsułce żelatynowej z glicerolem (twist off i do łykania) poza witaminą D mamy olej słonecznikowy, a w kroplach i spray’u olej MCT pochodzenia roślinnego. Jedno naciśniecie pompki to 400 j.m., jedno rozpylenie to 1000 j.m., kapsułki twist off mamy w dawce 400 j.m i 800 j.m., a te do łykania w dawce 1000 j.m.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #7

Bobik D

Suplement w kapsułkach typu twist-off. Występuje tylko w jednej dawce 400 j.m. W składzie oliwa z oliwek, kapsułka żelatynowa z glicerolem.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #8

Evital D 1000

Ciekawy suplement, który zawiera aż 1000 j.m. w jednej kropli. W składzie oliwa z oliwek i octan alfa tokoferolu, jako przeciwutleniacz. Szkoda, że suplement, a nie lek, ale mimo to na plus.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #9

Apo D3 krople

Kolejny suplement wart uwagi. W jednej kropli znajdziemy 400 j.m witaminy D3, co może być sporym minusem, przy dawkowaniu 600 lub 1000 j.m. Dodatkowo w składzie olej słonecznikowy i alfa tokoferol, jako przeciwutleniacz.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #10

Apo D3 kapsułki

Suplement dostępny w trzech dawkach 1000, 2000 i 4000 j.m. W składzie znajdziemy olej słonecznikowy w kapsułce żelatynowej z glicerolem. Na plus małe kapsułki, łatwe do połknięcia i opakowanie w formie słoiczka. Suplement jak najbardziej godny uwagi.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #11

Vitrum D3

To kolejny dobry suplement diety. W dawkach 1000 i 2000 j.m. W składzie znajdziemy olej z krokosza barwierskiego, kapsułka żelatynowa z dodatkiem glicerolu. Na plus opakowanie w formie słoiczka.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #12

Witamina D3 Teva

Suplement diety znanego producenta, dostępny w kapsułkach, w dwóch dawkach, 1000 i 2000 j.m. W składzie znajdziemy olej słonecznikowy rafinowany, żelatynę wieprzową i glicerynę. Na plus opakowanie w formie słoiczka.

Zdjęcie Witamina D3 - jaką warto wybrać? #13

Wybierając witaminę D3, nie należy zbyt mocno przywiązywać uwagi do postaci. Równie dobrze przyswoi się tabletka jak i kapsułka z olejem, jeśli zażyjemy ją z posiłkiem. Dawka oleju w kapsułkach jest tak mała, że nie ma dużego wpływu na przyswajalność.

Obecne wskazania do stosowania witaminy D wyglądają tak:

Dzieci do 6 miesiąca życia – wskazana suplementacja przez cały rok, 400 j.m dziennie

Dzieci do 12 miesiąca życia – wskazana suplementacja przez cały rok, 600 j.m dziennie

Dzieci do lat 10 –suplementacja od maja do września nie konieczna/ jeśli brakuje, chociaż 15 minutowej ekspozycji na słońce od maja do września i w okresie jesienno-zimowym jest to dawka od 600 do 1000 j.m. w zależności od masy ciała i spożycia witaminy D w innych produktach (tran, ryby, jajka)

Młodzież do 18 lat – suplementacja od maja do września nie jest konieczna/ uzależniona powinna być od podobnych czynników jak u młodszych dzieci, z tym że jeśli jest potrzebna podajemy nawet do 2000 j.m. dziennie.

Dorośli do 65 roku życia – jak wyżej

Seniorzy powyżej 65 roku życia – wskazana suplementacja przez cały rok, 2000 j.m. dziennie

Patrycja

Polecane