Zdrowie

Czosnek to naturalny antybiotyk. Jak należy go jeść w celach leczniczych? Poznaj 5 sposobów!

Katarzyna

Oct. 15, 2020, 4:26 p.m.

Czosnek to naturalny antybiotyk. Jak należy go jeść w celach leczniczych? Poznaj 5 sposobów!

Każdy z nas wie, że naturalne i domowe sposoby na przeziębienie są skuteczne oraz warte zastosowania. Na początku złapania infekcji warto wspomóc się tymi metodami, jednak gdy objawy nie ustępują, wtedy należy wybrać się do lekarza. Jednym naturalnych antybiotyków jest czosnek, który ma specyficzny smak i zapach. Jak go stosować, aby miał najlepsze działanie lecznicze. Sprawdźcie!

Zdjęcie Czosnek to naturalny antybiotyk. Jak należy go jeść w celach leczniczych? Poznaj 5 sposobów! #1

Warzywo z ogródka

Czosnek z łacińskiego nazywany Allium sativum to roślina, którą w swoich ogródkach sadzą nasze babcie, mamy oraz my sami. Ma on działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne. Badania dowodzą również, że czosnek jest pomocny przy zwalczaniu infekcji wirusowych, które wywołują przeziębienie i grypę. Większość z nas zapewne sięga po niego, gdy ma pierwsze objawy infekcji. Należy jednak stosować go z głową, aby przyniósł pożądane efekty.

Właściwości czosnku

Czosnek to warzywo, które jest bardzo znane ze swoich leczniczych właściwości. Wiele leków ma go w swoim składzie, ponieważ działa pozytywnie na drogi oddechowe oraz polepsza stan flory bakteryjnej naszego organizmu. To natomiast powoduje, że nasza odporność się wzmacnia, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na różne wirusy czy bakterie.

Czosnek ma też działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne oraz przeciwpasożytnicze. Wraz z cebulą nazywany jest naturalnym antybiotykiem, które pomagają w walce z infekcjami. Te małe, białe ząbki posiadają w sobie dużo siarki, która powoduje niszczenie bakterii beztlenowych, które są powodem wystąpienia stanów zapalnych. Podczas infekcji warto stosować czosnek, ponieważ łagodzi on katar oraz kaszel.

Zasoby witamin

Czosnek to również warzywo, które ma w sobie wiele witamin i minerałów, które podnoszą naszą odporność. Posiada on w sobie nie tylko spore ilości siarki, ale również:


• antyoksydanty,
• flawonoidy,
• witaminy z grupy B,
• witaminę C,
• żelazo,
• magnez,
• chrom
• potas.

Aliacyna - pogromca infekcji

Czosnek zawiera w sobie olejki eteryczne oraz związki siarkowe, z których połączenia powstaje aliacyna. Związek ten jest najważniejszy w walce z przeziębieniem i grypą. Najwięcej jej posiada czosnek zwyczajny oraz czosnek niedźwiedzi, dlatego to właśnie te jego odmiany warto zastosować podczas infekcji. Czosnku nie mogą natomiast jeść dzieci do 10 miesiąca życia oraz osoby mające problemy z przewodem pokarmowym. Najlepiej jest zastosowanie terapii czosnkowej skonsultować z lekarzem.

Jak spożywać czosnek, aby był bardziej skuteczny?

Zdjęcie Czosnek to naturalny antybiotyk. Jak należy go jeść w celach leczniczych? Poznaj 5 sposobów! #2


1) Systematycznie

Czosnek tak jak i leki należy spożywać regularnie, ponieważ tylko wtedy przynosi on zamierzony efekt. Zjadanie go od czasu do czasu nic nie da. Powinien on wzbogacić naszą dietę podczas infekcji przynajmniej przez kilka dni. Nie należy jednak jeść go w nadmiarze, ponieważ może to skutkować wzdęciami lub problemami z jelitami.

2) Na surowo

Nie każdy z nas lubi smak czosnku. Jest on specyficzny oraz na długo jego posmak pozostaje w ustach, oraz w wydychanym powietrzu. Jeśli chcemy, aby przyniósł on pożądane efekty, to nie powinniśmy go smażyć, gotować ani piec, ponieważ wtedy trafi swoje lecznicze właściwości. Należy jeść go na surowo jako np. dodatek do kanapek czy dipów.


3) W odpowiedniej ilości

Nie jest powiedziane jaka dawka jest bezpieczna i ile czosnku powinno się zjadać. Najlepiej jednak jeść dziennie około 3 ząbków tego warzywa. Nie dotyczy to jednak kobiet w ciąży, osób przewlekle chorych czy dzieci. Dla nich optymalną dawkę należy uzgodnić z lekarzem.

4) Posiekany lub zmiażdżony

Allicyna uwalnia się z czosnku, podczas jego zgniecenia, posiekania czy zmiażdżenia. Wszelkie jego smażenie, gotowanie czy pieczenie tylko osłabia działanie.

Zdjęcie Czosnek to naturalny antybiotyk. Jak należy go jeść w celach leczniczych? Poznaj 5 sposobów! #3


Zamiast czosnku - syrop czosnkowy

Jeśli ciężko jest nam jeść surowy czosnek, to zamiast tego na wzmocnienie odporności możemy pic syrop z czosnku. Do jego przygotowania potrzebnych jest kilka składników, które „zabiją” zapach czosnku.

Potrzebne składniki:


• sok z cytryny,
• miód (ok. 330 g),
• 10 ząbków czosnku.

Sposób przyrządzenia

Na początku ząbki czosnku należy przecisnąć przez praskę, a następnie dodać do nich sok z cytryny i miód. Taki roztwór trzeba odstawić na tydzień, aby nabrał leczniczych właściwości. Po tym czasie można odlać powstały sok do szklanej butelki.

Dawkowanie

Sok z czosnku powinno się pić codziennie i najlepiej jest to robić na czczo. Bezpieczną dawka ją jedna łyżeczka rano przed posiłkiem.