Wakacje to czas podróży, nie każdy decyduje się na przelot samolotem. Gdy podróżujemy przez długie godziny samochodem, najczęściej zatrzymujemy się na szybki posiłek w barach i stacjach benzynowych. Szkoda nam czasu, chcemy szybko zjeść i ruszać w dalszą drogę, by dotrzeć do celu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał oświadczenie o jedzeniu w podróży!
Na stronie UOKiK został upubliczniony wpis, dotyczący kontroli Inspekcji Handlowej na stacjach paliw, w barach i dworcach. Zostało skontrolowane 169 miejsc. Z kontroli dowiadujemy się, że istnieje 87 procent szans na to, że spożywając posiłek w tych miejscach, czeka nas niemiła niespodzianka.
Nieprawidłowości były różne, zamiana produktów, złe oznakowania, stary olej, brudne lodówki…
Najczęstsze z grzechów to:
Zamiana składników
W co trzeciej skontrolowanej placówce wykryto niezgodności wydawanych dań z ich opisami w menu. Zbadano to w laboratorium. Zamiast dorsza serwowano mintaja, zamiast jagnięciny – wołowinę, wieprzowinę i drób, oscypka zastąpiono roladą ustrzycką…
Za małe porcje
W kilku miejscach zastrzeżenia były co do wielkości wydawanych porcji. Okazał się, ze sprzedawcy ważą posiłek razem z tacką.
Alergeny
Podczas kontroli okazało się, że nie wszystkie miejsca podają wykaz składników i alergenów.
Błędne oznaczenia
Okazało się, że są nadużywane oznaczenia, typu znak „Babcine receptury”, który mówi o tym, że posiłek jest zrobiony z prostych składników, co jest niezgodne z rzeczywistością.
Sanitariat
Sposoby przechowywania produktów również są nadużywane, lodówki są brudne, oszronione, często niedziałające.
Kogo obchodzi termin ważności
Przechowuje się przeterminowaną żywność i serwuje ją gościom, do smażenia używany jest stary olej.
Czy jesteśmy w stanie się przed tym ochronić? UOKiK opisuje prawa klienta, najważniejsze z nich to:
- Pełna informacja o potrawie - masz prawo wiedzieć, co dokładnie zamawiasz, jakie są składniki i alergeny w daniu.
- Pełna informacja o cenie – nie daj się naciągnąć, sprawdzaj, czy ceny w menu są zgodne z Twoim rachunkiem.
- Prawo do reklamacji – jeśli nie jesteś zadowolony z posiłku lub obsługi, nie bój się o tym powiedzieć, masz prawo żądać zwrotu pieniędzy bądź obniżenia ceny.
- Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej – jeśli masz wątpliwości co do uczciwości restauracji, możesz to zgłosić do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.
Gdy w grę wchodzi czas, nie zawsze dbamy o jakość posiłku, nie narażajmy swojego zdrowia i zwracajmy uwagę na miejsca, w jakich jemy podczas podróży.