Wybierasz się samochodem na wakacje? Nie jedz tego podczas podróży! Ostrzeżenie UOKIK


                    Wybierasz się samochodem na wakacje? Nie jedz tego podczas podróży! Ostrzeżenie UOKIK
25Cze

Wakacje to czas podróży, nie każdy decyduje się na przelot samolotem. Gdy podróżujemy przez długie godziny samochodem, najczęściej zatrzymujemy się na szybki posiłek w barach i stacjach benzynowych. Szkoda nam czasu, chcemy szybko zjeść i ruszać w dalszą drogę, by dotrzeć do celu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał oświadczenie o jedzeniu w podróży!

Zdjęcie Wybierasz się samochodem na wakacje? Nie jedz tego podczas podróży! Ostrzeżenie UOKIK #1

Na stronie UOKiK został upubliczniony wpis, dotyczący kontroli Inspekcji Handlowej na stacjach paliw, w barach i dworcach. Zostało skontrolowane 169 miejsc. Z kontroli dowiadujemy się, że istnieje 87 procent szans na to, że spożywając posiłek w tych miejscach, czeka nas niemiła niespodzianka.

Nieprawidłowości były różne, zamiana produktów, złe oznakowania, stary olej, brudne lodówki…

Najczęstsze z grzechów to:

Zamiana składników

W co trzeciej skontrolowanej placówce wykryto niezgodności wydawanych dań z ich opisami w menu. Zbadano to w laboratorium. Zamiast dorsza serwowano mintaja, zamiast jagnięciny – wołowinę, wieprzowinę i drób, oscypka zastąpiono roladą ustrzycką…

Za małe porcje

W kilku miejscach zastrzeżenia były co do wielkości wydawanych porcji. Okazał się, ze sprzedawcy ważą posiłek razem z tacką.

Alergeny

Podczas kontroli okazało się, że nie wszystkie miejsca podają wykaz składników i alergenów.

Błędne oznaczenia

Okazało się, że są nadużywane oznaczenia, typu znak „Babcine receptury”, który mówi o tym, że posiłek jest zrobiony z prostych składników, co jest niezgodne z rzeczywistością.

Sanitariat

Sposoby przechowywania produktów również są nadużywane, lodówki są brudne, oszronione, często niedziałające.

Kogo obchodzi termin ważności

Przechowuje się przeterminowaną żywność i serwuje ją gościom, do smażenia używany jest stary olej.

Zdjęcie Wybierasz się samochodem na wakacje? Nie jedz tego podczas podróży! Ostrzeżenie UOKIK #2

Czy jesteśmy w stanie się przed tym ochronić? UOKiK opisuje prawa klienta, najważniejsze z nich to:

  • Pełna informacja o potrawie - masz prawo wiedzieć, co dokładnie zamawiasz, jakie są składniki i alergeny w daniu.
  • Pełna informacja o cenie – nie daj się naciągnąć, sprawdzaj, czy ceny w menu są zgodne z Twoim rachunkiem.
  • Prawo do reklamacji – jeśli nie jesteś zadowolony z posiłku lub obsługi, nie bój się o tym powiedzieć, masz prawo żądać zwrotu pieniędzy bądź obniżenia ceny.
  • Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej – jeśli masz wątpliwości co do uczciwości restauracji, możesz to zgłosić do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej.

Gdy w grę wchodzi czas, nie zawsze dbamy o jakość posiłku, nie narażajmy swojego zdrowia i zwracajmy uwagę na miejsca, w jakich jemy podczas podróży.

następna inspiracja
Zobacz również:
następna inspiracja