Choć rząd od lat zapowiada duże zmiany w edukacji i rozwój kompetencji cyfrowych, rzeczywistość w wielu szkołach wygląda inaczej. Zamiast nowoczesnych technologii i lekcji z robotyki, uczniowie nadal korzystają z przestarzałych komputerów, a w niektórych placówkach brakuje nawet stabilnego internetu.
📚 Laptopy były – i… co dalej?
W 2023 roku uczniowie klas czwartych szkół podstawowych otrzymali rządowe laptopy. Miało to być pierwszym krokiem w kierunku cyfryzacji szkół. W praktyce – komputery trafiły do dzieci, ale nie poszły za tym żadne szeroko zakrojone zmiany w sposobie nauczania.
W wielu przypadkach:
-
nauczyciele nie otrzymali dodatkowego przeszkolenia w zakresie korzystania z nowych narzędzi,
-
brakuje pomysłów i scenariuszy lekcji z wykorzystaniem laptopów,
-
a w niektórych szkołach warunki techniczne uniemożliwiają sensowne użycie komputerów.
Efekt? Laptopy często lądują w domu i służą głównie do rozrywki – nie nauki.
🤖 AI w planach rządu, ale nie w klasie
Rząd przyjął strategię zakładającą zmiany w systemie edukacji na przestrzeni najbliższych 10 lat. W planach są m.in.:
-
wprowadzenie sztucznej inteligencji i robotyki do programu nauczania,
-
rozwijanie krytycznego myślenia u uczniów,
-
więcej projektowego podejścia do nauki,
-
oraz wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych.
To ambitne cele, ale na razie większość z nich istnieje tylko w dokumentach. W praktyce szkoły nadal częściej uczą tworzenia plakatów niż analizowania danych czy korzystania z AI.
🧑🏫 Nauczyciele zostali z tym sami
W wielu szkołach nauczyciel informatyki pełni równocześnie funkcję:
-
informatyka-technika,
-
administratora sieci,
-
osoby odpowiedzialnej za naprawy i aktualizacje sprzętu.
Nie otrzymuje za to dodatkowego wynagrodzenia, a wsparcie techniczne jest rzadkością.
Rząd zapowiedział przeszkolenie 25 tysięcy tzw. koordynatorów cyfryzacji, którzy mieliby pomagać nauczycielom w korzystaniu z nowych technologii. Problem w tym, że cykl szkoleń ma potrwać aż do 2028 roku, więc najbliższe trzy lata nauczyciele nadal będą działać bez realnego wsparcia.
🏫 Szkoła przyszłości? Najpierw trzeba ją zbudować
W planowanej nowej podstawie programowej mają się znaleźć elementy AI, automatyzacji oraz edukacji medialnej. Nowoczesne treści mają pojawić się nie tylko na informatyce, ale również na:
-
biologii i przyrodzie (np. rozpoznawanie wzorców, dane środowiskowe),
-
historii (np. weryfikacja źródeł i faktów),
-
języku polskim (np. analiza tekstów generowanych przez AI).
To ważny kierunek, ale wprowadzenie zmian do szkół potrwa – nowe programy mają być gotowe najwcześniej za 2–3 lata. Zanim to nastąpi, placówki muszą być lepiej przygotowane: sprzętowo, kadrowo i infrastrukturalnie.
🔐 A co z bezpieczeństwem danych?
Obecnie większość szkół korzysta z prywatnych platform e-dzienników, takich jak Librus czy Vulcan. Są to systemy komercyjne, niepaństwowe, co rodzi pytania o bezpieczeństwo i kontrolę danych uczniów oraz nauczycieli.
W odpowiedzi na te obawy rząd planuje rozwój Krajowego Systemu Danych Oświatowych, który ma objąć:
-
elektroniczną rekrutację,
-
podpisy cyfrowe,
-
raportowanie i analizy w czasie rzeczywistym.
To jednak również projekt, którego realizacja rozciąga się na najbliższe lata.
❗ Podsumowując: AI w szkole? Jeszcze nie teraz
Na dzień 29 sierpnia 2025 roku, sztuczna inteligencja w polskiej szkole pozostaje w sferze planów. Realne wyzwania to:
-
brak spójnej strategii wdrażania AI na poziomie praktycznym,
-
niedobór szkoleń i wsparcia dla nauczycieli,
-
zróżnicowany poziom infrastruktury w placówkach,
-
oraz powolne tempo zmian programowych.
Rodzice powinni mieć świadomość, że mimo licznych zapowiedzi, edukacja cyfrowa w Polsce rozwija się wolniej, niż wynikałoby to z komunikatów medialnych.
📌 Co może zrobić rodzic?
-
Pytaj nauczycieli, czy i jak wykorzystywane są laptopy lub inne narzędzia cyfrowe na lekcjach.
-
Zachęcaj szkołę do wdrażania projektów edukacyjnych związanych z AI lub programowaniem.
-
Korzystaj z dostępnych warsztatów, kursów online (np. na platformach typu Navoica, Future Collars, Edukacja AI).
-
Ucz się z dzieckiem – wspólnie poznawajcie narzędzia takie jak ChatGPT, aplikacje do kodowania czy tworzenia prostych robotów.