Sztuczna inteligencja w szkołach? Ministerstwo planuje, ale uczniowie czekają

Ewelina
Dziecko
29.08.2025 11:29
Sztuczna inteligencja w szkołach? Ministerstwo planuje, ale uczniowie czekają

Choć rząd od lat zapowiada duże zmiany w edukacji i rozwój kompetencji cyfrowych, rzeczywistość w wielu szkołach wygląda inaczej. Zamiast nowoczesnych technologii i lekcji z robotyki, uczniowie nadal korzystają z przestarzałych komputerów, a w niektórych placówkach brakuje nawet stabilnego internetu.


📚 Laptopy były – i… co dalej?

W 2023 roku uczniowie klas czwartych szkół podstawowych otrzymali rządowe laptopy. Miało to być pierwszym krokiem w kierunku cyfryzacji szkół. W praktyce – komputery trafiły do dzieci, ale nie poszły za tym żadne szeroko zakrojone zmiany w sposobie nauczania.

W wielu przypadkach:

  • nauczyciele nie otrzymali dodatkowego przeszkolenia w zakresie korzystania z nowych narzędzi,

  • brakuje pomysłów i scenariuszy lekcji z wykorzystaniem laptopów,

  • a w niektórych szkołach warunki techniczne uniemożliwiają sensowne użycie komputerów.

Efekt? Laptopy często lądują w domu i służą głównie do rozrywki – nie nauki.


🤖 AI w planach rządu, ale nie w klasie

Rząd przyjął strategię zakładającą zmiany w systemie edukacji na przestrzeni najbliższych 10 lat. W planach są m.in.:

  • wprowadzenie sztucznej inteligencji i robotyki do programu nauczania,

  • rozwijanie krytycznego myślenia u uczniów,

  • więcej projektowego podejścia do nauki,

  • oraz wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych.

To ambitne cele, ale na razie większość z nich istnieje tylko w dokumentach. W praktyce szkoły nadal częściej uczą tworzenia plakatów niż analizowania danych czy korzystania z AI.


🧑‍🏫 Nauczyciele zostali z tym sami

W wielu szkołach nauczyciel informatyki pełni równocześnie funkcję:

  • informatyka-technika,

  • administratora sieci,

  • osoby odpowiedzialnej za naprawy i aktualizacje sprzętu.

Nie otrzymuje za to dodatkowego wynagrodzenia, a wsparcie techniczne jest rzadkością.

Rząd zapowiedział przeszkolenie 25 tysięcy tzw. koordynatorów cyfryzacji, którzy mieliby pomagać nauczycielom w korzystaniu z nowych technologii. Problem w tym, że cykl szkoleń ma potrwać aż do 2028 roku, więc najbliższe trzy lata nauczyciele nadal będą działać bez realnego wsparcia.


🏫 Szkoła przyszłości? Najpierw trzeba ją zbudować

W planowanej nowej podstawie programowej mają się znaleźć elementy AI, automatyzacji oraz edukacji medialnej. Nowoczesne treści mają pojawić się nie tylko na informatyce, ale również na:

  • biologii i przyrodzie (np. rozpoznawanie wzorców, dane środowiskowe),

  • historii (np. weryfikacja źródeł i faktów),

  • języku polskim (np. analiza tekstów generowanych przez AI).

To ważny kierunek, ale wprowadzenie zmian do szkół potrwa – nowe programy mają być gotowe najwcześniej za 2–3 lata. Zanim to nastąpi, placówki muszą być lepiej przygotowane: sprzętowo, kadrowo i infrastrukturalnie.


🔐 A co z bezpieczeństwem danych?

Obecnie większość szkół korzysta z prywatnych platform e-dzienników, takich jak Librus czy Vulcan. Są to systemy komercyjne, niepaństwowe, co rodzi pytania o bezpieczeństwo i kontrolę danych uczniów oraz nauczycieli.

W odpowiedzi na te obawy rząd planuje rozwój Krajowego Systemu Danych Oświatowych, który ma objąć:

  • elektroniczną rekrutację,

  • podpisy cyfrowe,

  • raportowanie i analizy w czasie rzeczywistym.

To jednak również projekt, którego realizacja rozciąga się na najbliższe lata.


❗ Podsumowując: AI w szkole? Jeszcze nie teraz

Na dzień 29 sierpnia 2025 roku, sztuczna inteligencja w polskiej szkole pozostaje w sferze planów. Realne wyzwania to:

  • brak spójnej strategii wdrażania AI na poziomie praktycznym,

  • niedobór szkoleń i wsparcia dla nauczycieli,

  • zróżnicowany poziom infrastruktury w placówkach,

  • oraz powolne tempo zmian programowych.

Rodzice powinni mieć świadomość, że mimo licznych zapowiedzi, edukacja cyfrowa w Polsce rozwija się wolniej, niż wynikałoby to z komunikatów medialnych.


📌 Co może zrobić rodzic?

  • Pytaj nauczycieli, czy i jak wykorzystywane są laptopy lub inne narzędzia cyfrowe na lekcjach.

  • Zachęcaj szkołę do wdrażania projektów edukacyjnych związanych z AI lub programowaniem.

  • Korzystaj z dostępnych warsztatów, kursów online (np. na platformach typu Navoica, Future Collars, Edukacja AI).

  • Ucz się z dzieckiem – wspólnie poznawajcie narzędzia takie jak ChatGPT, aplikacje do kodowania czy tworzenia prostych robotów.

Kluczowe Punkty
  • Rządowe laptopy trafiły do uczniów, lecz bez zmian w metodach nauczania i wsparcia dla nauczycieli
  • Brak szkoleń i scenariuszy lekcji powoduje, że sprzęt służy głównie do rozrywki w domu
  • Strategia wprowadzenia sztucznej inteligencji i robotyki istnieje tylko na papierze
  • Nauczyciele często pełnią rolę techników i administratorów bez dodatkowego wynagrodzenia
  • Szkolenia koordynatorów cyfryzacji potrwają do 2028 r., zostawiając szkoły bez wsparcia
  • Niewystarczająca infrastruktura i łącza internetowe blokują wykorzystanie technologii
  • Kwestie bezpieczeństwa danych w prywatnych e-dziennikach budzą obawy; rząd zapowiada KSDO
  • Rodzice mogą aktywnie wspierać edukację cyfrową poprzez pytania, projekty i naukę z dzieckiem
Zostań z nami