Powódź może zniszczyć dorobek wielu lat. Na szczęście od czerwca 2025 roku rusza nowy program wsparcia dla osób, które wynajmowały lokale przedsiębiorcom i zostały poszkodowane przez żywioł. Zobacz, czy możesz skorzystać ze świadczenia lokalowego i jak się o nie ubiegać.
ZUS wydał komunikat o świadczeniu lokalowym
ZUS wydał ważny komunikat dla właścicieli lokali użytkowych poszkodowanych w wyniku powodzi! Przypomina w nim o dacie rozpoczęcia naboru wniosków na świadczenie lokalowe dla powodzian.
"Jesteś właścicielem lokalu, który wynajmujesz lub wynajmowałeś na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, i zostałeś poszkodowany w powodzi?
Sprawdź, czy przysługuje Ci jednorazowe świadczenie lokalowe na pokrycie kosztów remontu lub usunięcia szkód, które powstały wskutek powodzi.
Będziemy przyjmować wnioski (na formularzu RSL) od czerwca do września."

Kto może otrzymać świadczenie lokalowe?
Program skierowany jest do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które:
-
są właścicielami lub współwłaścicielami lokalu użytkowego (nie mieszkalnego),
-
wynajmowały ten lokal przedsiębiorcy (na podstawie umowy najmu),
-
poniosły szkodę w wyniku powodzi,
-
opłaciły w terminie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za sierpień lub III kwartał 2024 r.,
-
nie otrzymały innych środków na ten sam cel (np. zasiłku celowego czy odszkodowania od najemcy).
Uwaga! Jeśli lokal jest współwłasnością – wniosek mogą złożyć tylko wszyscy współwłaściciele wspólnie.
Na co możesz przeznaczyć pieniądze?
Świadczenie lokalowe to jednorazowe wsparcie finansowe, które możesz wykorzystać na:
-
remont zniszczonego lokalu,
-
usunięcie szkód rzeczowych (np. wyposażenia należącego do właściciela),
-
naprawę szkód po powodzi – od dnia następującego po wystąpieniu klęski.
To pomoc dla tych, którzy chcą szybko przywrócić lokal do użytku, ale nie mogą liczyć na inne źródła wsparcia.
Ile wynosi świadczenie?
Wysokość świadczenia zależy od:
-
wartości szkody wskazanej przez właściciela,
-
kosztów potwierdzonych dokumentacją,
-
ewentualnego odszkodowania z ubezpieczenia.
Są ważne ograniczenia
-
Świadczenie nie może przekroczyć wartości szkód,
-
jeśli nie miałeś ubezpieczenia – otrzymasz maksymalnie 75% wartości szkody,
-
obowiązuje też górny limit świadczenia, który zostanie określony przez rząd.
Nabór wniosków rusza 17 czerwca
Wniosek o świadczenie lokalowe (formularz RSL) możesz złożyć od 17 czerwca do 30 września 2025 r. Tylko w tym terminie i tylko na oficjalnym formularzu!
Masz dwie możliwości:
-
Elektronicznie przez PUE/eZUS (formularz POG z załącznikiem RSL),
-
Papierowo w oddziale ZUS lub listownie.
Wnioski złożone wcześniej lub w innej formie nie będą rozpatrywane.
Jakie dokumenty musisz dołączyć?
Do wniosku trzeba dołączyć m.in.:
-
dokument potwierdzający własność lokalu,
-
oszacowanie szkód wykonane przez rzeczoznawcę, biegłego lub ubezpieczyciela,
-
dowód zawarcia ubezpieczenia (jeśli takie miałeś),
-
dokumentację kosztów remontu (jeśli został już zakończony lub jest w trakcie),
-
numer konta bankowego i wysokość odszkodowania, jeśli było wypłacone.
Jeśli nie masz jeszcze oszacowania szkód – masz 10 miesięcy od daty wypłaty świadczenia, aby je dostarczyć.
Jakie oświadczenia trzeba złożyć?
We wniosku musisz potwierdzić m.in., że:
-
Twój lokal został uszkodzony lub zniszczony przez powódź,
-
wynajmowałeś go przedsiębiorcy w odpowiednim okresie,
-
nie otrzymałeś innych środków na ten sam cel,
-
nie jesteś przedsiębiorcą,
-
prowadzisz lub planujesz remont w zalanym lokalu.
W zależności od sytuacji może być też wymagane oświadczenie o wysokości odszkodowania z ubezpieczenia lub jego braku.
źródło: zus.pl