Dziś (31 stycznia 2025) jest ostatni dzień na złożenie wniosku o tańszą energię elektryczną. Po tym terminie nabór wniosków o skorzystanie z obniżonej stawki zostanie zakończony. Uprawnione osoby i podmioty powinny więc się spieszyć, bo pozytywne rozpatrzenie wniosku to duża oszczędność pieniędzy.
Kto skorzysta z dopłaty do prądu?
Podmioty użyteczności publicznej mogą do końca stycznia złożyć wniosek o tańszą energię elektryczną.
O ile gospodarstwa domowe spełniające warunki, mają już zagwarantowaną maksymalną cenę 500 zł/MWh netto do końca września 2025 roku, o tyle podmioty użyteczności publicznej są na nieco innych zasadach - muszą złożyć odpowiedni wniosek do 31 stycznia.
Zgodnie z nowelizacją ustawy z 27 listopada 2024 r., jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty wrażliwe mają prawo do skorzystania z maksymalnej ceny energii wynoszącej 693 zł/MWh.
Rząd uznał ich stabilne funkcjonowanie za kluczowe do poprawnego funkcjonowania społeczeństwa, dlatego dopłaci do rachunków za energię. Do tych podmiotów zaliczamy:
- Placówki oświatowe – szkoły, przedszkola i żłobki,
- Placówki medyczne – szpitale, przychodnie i hospicja,
- Instytucje pomocy społecznej – domy opieki, ośrodki pomocy społecznej,
- Jednostki kultury – biblioteki, muzea, teatry,
- Podmioty świadczące usługi komunalne – wodociągi, oczyszczalnie ścieków, transport publiczny.
Jakie warunki musi spełnić podmiot?
Głównymi warunkami koniecznymi do otrzymania dopłaty do prądy jest pełnienie wyżej wymienionej funkcji użyteczności publicznej oraz złożenie stosownego wniosku w terminie do 31 stycznia 2025 roku.
Uwaga: Brak wniosku oznacza brak możliwości skorzystania z obniżonej stawki za energię elektryczną.
Jak złożyć wniosek?
Wszystkie podmioty chcące skorzystać z obniżenia cen za prąd muszą złożyć wniosek. Okazuje się bowiem, że wszystkie złożone rok temu dokumenty stały się niewystarczające z powodu uchylenia rozporządzenia z dnia 7 sierpnia 2024 r.
Wzór wniosku znajdziemy na stronach internetowych naszych dostawców energii.
Wniosek można składać w dwóch formach:
- Papierowej – osobiście lub pocztą.
- Elektronicznej – konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego, profilu zaufanego lub osobisty. Wniosek można przesłać drogą e-mailową.