E-Doręczenia stały się obowiązkowe! Co z osobami, które nie założyły skrzynki - jak otrzymają korespondencję?

Agnieszka
Biznes i finanse
15.01.2025 11:06
E-Doręczenia stały się obowiązkowe! Co z osobami, które nie założyły skrzynki - jak otrzymają korespondencję?

Wraz z początkiem 2025 roku większość instytucji publicznych musiała wdrożyć u siebie system e-Doręczeń. Oznacza to, że dla osób posiadających skrzynkę do e-Doręczeń wizyty w urzędach i odbieranie listów poleconych przestanie być problemem. Co jednak w przypadku, gdy takiej skrzynki nie założymy? Jest ona bowiem dobrowolna i nie ma przymusu jej zakładania.

Na czym polegają e-Doręczenia?

E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. - informuje gov.pl.

Od 2025 roku większość instytucji publicznych, takich jak urzędy miasta i gminy, urzędy skarbowe, a także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (adwokaci, notariusze, radcy prawni, itd.) mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń. 

Czy to oznacza, że każdy obywatel musi założyć skrzynkę do e-Doręczeń, aby odebrać korespondencję od tych podmiotów? Otóż nie. E-Doręczenia są dla obywateli dobrowolne, jednak i tak warto rozważyć założenie takiej skrzynki. 

Co, jeśli nie mamy skrzynki do e-doręczeń?

Osoby, które nie aktywowały e-Doręczeń nie mają powodu do obaw. Pisma urzędowe i listy polecone od innych instytucji publicznych i podmiotów zaufania publicznego trafią do nas w tradycyjnej formie. Listonosz przyniesie listu w formie papierowej lub zostawi awizo do odebrania na poczcie.

Skrzynkę do e-Doręczeń warto jednak założyć z kilku powodów.

Po pierwsze, dzięki temu nie będziemy musieli wystawać już w kolejkach na poczcie po odebranie ważnego pisma z urzędu. Po drugie, dostęp do ważnej dla nas korespondencji urzędowej będziemy mieć przez 24 godziny na dobę i z dowolnego miejsca na świecie - wystarczy bowiem dostęp do internetu i smartfona/laptopa. Znika więc ryzyko nieodbierania ważnej przesyłki urzędowej np. z powodu pobytu na wakacjach. 

Co więcej, założenie i korzystanie ze skrzynki e-Doręczeń jest całkowicie darmowe. Odchodzą więc opłaty za znaczki, drukowanie dokumentów urzędowych, wysyłkę, itd.

Jak założyć e-doręczenia?

  1. Wypełnij wniosek o utworzenie skrzynki i adresu do e-doręczeń.
  2. Wniosek podpisz profilem zaufanym,e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym.
  3. Odbierz potwierdzenie złożenia wniosku, które znajdziesz na podanym we wniosku mailu.

Jak aktywować e-doręczenia?

Po otrzymaniu adresu skrzynki do e-doręczeń, konieczne jest aktywowanie e-doręczeń.

  1. 1.Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.
  2. 2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.
  3. 3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.
  4. 4. Podaj adres e-mail do powiadomień.
  5. 5. Kliknij przycisk Aktywuj.

Na adres e-mail otrzymasz informację, że skrzynka jest aktywna i możesz z niej korzystać.

Kluczowe Punkty
  • E-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego.
  • Od 2025 roku większość instytucji publicznych ma obowiązek korzystania z e-Doręczeń.
  • E-doręczenia są dla obywateli dobrowolne, ale zaleca się założenie skrzynki.
  • Osoby bez e-Doręczeń będą otrzymywać tradycyjne listy polecone.
  • Założenie i korzystanie z e-Doręczeń jest darmowe.
  • E-doręczenia pozwalają na dostęp do korespondencji 24/7 z dowolnego miejsca.
  • Proces zakładania i aktywacji e-Doręczeń opisano w artykule.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną