Jedna kontrolka, a może cię kosztować fortunę! Nie ignoruj jej, zanim będzie za późno!

Justyna
Poradnik
10.11.2024 18:25
Jedna kontrolka, a może cię kosztować fortunę! Nie ignoruj jej, zanim będzie za późno!

Kontrolki na desce rozdzielczej to znak, którego żaden kierowca nie powinien lekceważyć. Choć niepozorne, mogą kryć za sobą poważne problemy z silnikiem, których naprawa potrafi słono kosztować. Dowiedz się, dlaczego świecąca się kontrolka to nie tylko ostrzeżenie, ale i wezwanie do natychmiastowego działania, które może uchronić cię przed naprawdę kosztownymi awariami.

Co oznacza żółta kontrolka?

Żółta kontrolka oleju sygnalizuje zbyt niski poziom oleju w silniku. Choć nie jest to jeszcze sytuacja alarmowa, wymaga szybkiej reakcji. Niski poziom oleju ogranicza zdolność układu smarowania do zapewnienia odpowiedniej ochrony podzespołów silnika. Brak natychmiastowego uzupełnienia może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów silnika, zwłaszcza przy bardziej intensywnej jeździe.

Co zrobić, gdy pojawi się żółta kontrolka oleju? Po pierwsze, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i sprawdź poziom oleju przy pomocy bagnetu. Jeśli jest zbyt niski, konieczna będzie dolewka – najlepiej tego samego rodzaju oleju, który już jest w silniku. Gdy jednak nie masz możliwości szybkiego uzupełnienia poziomu oleju, dostosuj styl jazdy: unikaj dużych prędkości, dynamicznego przyspieszania i długotrwałego obciążenia silnika. Niewystarczająca ilość oleju zwiększa tarcie wewnątrz jednostki napędowej, co szczególnie podczas dynamicznej jazdy może prowadzić do przegrzania i trwałych uszkodzeń.

Zdjęcie Jedna kontrolka, a może cię kosztować fortunę! Nie ignoruj jej, zanim będzie za późno! #1

Sygnał, który wymaga natychmiastowej reakcji

Czerwona kontrolka oleju to sygnał, który oznacza dużo poważniejsze zagrożenie dla silnika niż żółty wskaźnik. Czerwona kontrolka świadczy o problemach z ciśnieniem oleju, a ich przyczyny mogą być różne – od awarii pompy oleju, przez zatkany smok pompy, aż po uszkodzenia czujnika ciśnienia. Każdy z tych problemów wymaga natychmiastowej reakcji.

Jeśli czerwona kontrolka zapala się podczas jazdy, nie kontynuuj drogi. Utrata ciśnienia oleju oznacza brak odpowiedniego smarowania, co może prowadzić do zatarcia silnika. W tej sytuacji należy niezwłocznie zatrzymać auto i ocenić problem. Jeśli kontrolka zapaliła się chwilowo na niższych obrotach, może to oznaczać awarię czujnika, ale nawet wtedy nie warto ryzykować. Najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie pomocy drogowej i przeprowadzenie diagnostyki. Ignorowanie czerwonej kontrolki może doprowadzić do poważnej awarii, której koszt naprawy będzie znacznie wyższy niż interwencja mechanika.

To może cię kosztować fortunę

Niezależnie od koloru kontrolki, ignorowanie jej zapalenia to ryzykowna decyzja, która może cię kosztować naprawdę sporo. Uszkodzenia wywołane problemami z układem smarowania często wymagają kosztownych napraw. Zatarcie silnika to scenariusz, którego każdy kierowca chciałby uniknąć, a jego naprawa to wydatek liczony w tysiącach złotych. Jeśli czerwona kontrolka pali się podczas jazdy, ryzykujesz trwałe uszkodzenie jednostki napędowej, co może zakończyć się koniecznością jej wymiany.

Zignorowanie żółtej kontrolki także może doprowadzić do problemów. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, wzrasta tarcie między elementami silnika, co prowadzi do przyspieszonego zużycia komponentów. Regularne uzupełnianie poziomu oleju i szybka reakcja na sygnały z deski rozdzielczej to proste działania, które mogą ochronić cię przed koniecznością kosztownych napraw.

Zdjęcie Jedna kontrolka, a może cię kosztować fortunę! Nie ignoruj jej, zanim będzie za późno! #2

Jak zadbać o układ smarowania?

Aby ograniczyć ryzyko pojawienia się żółtej lub czerwonej kontrolki oleju, warto regularnie dbać o układ smarowania i monitorować poziom oleju. Oto kilka podstawowych zasad:

  1. Sprawdzaj poziom oleju regularnie – co około 1000 km lub przed dłuższą podróżą. Wystarczy chwila, by ocenić, czy ilość oleju jest wystarczająca.
  2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami producenta – świeży olej i wymieniony filtr smarujący znacznie ograniczają ryzyko zanieczyszczenia układu smarowania, co z kolei zmniejsza ryzyko zatkania smoka pompy oleju.
  3. Przy zakupie używanego auta sprawdź działanie kontrolek – w starszych pojazdach kontrolki mogą być celowo odłączone przez nieuczciwego sprzedawcę, by ukryć problemy z układem smarowania. Upewnij się, że wszystkie wskaźniki działają prawidłowo.

Dbanie o układ smarowania to podstawa bezproblemowej eksploatacji samochodu, a regularne przeglądy i szybka reakcja na kontrolki pozwalają uniknąć niespodziewanych kosztów.

 

Kluczowe Punkty
  • Kontrolki na desce rozdzielczej mogą sygnalizować poważne problemy z silnikiem.
  • Żółta kontrolka oleju wskazuje na zbyt niski poziom oleju w silniku.
  • Czerwona kontrolka oleju oznacza problemy z ciśnieniem oleju.
  • Ignorowanie kontrolek może prowadzić do kosztownych napraw.
  • Regularne sprawdzanie poziomu oleju i wymiana oleju to ważne działania profilaktyczne.
Zostań z nami
Pobierz naszą aplikację mobilną