Badania pokazują, że ojcowie, którzy angażują się w aktywności takie jak czytanie, śpiewanie czy rysowanie z dziećmi, dają im istotną przewagę w momencie rozpoczęcia edukacji szkolnej. Naukowcy starają się wyjaśnić mechanizmy, które stoją za tym zjawiskiem.
Wyniki badań Uniwersytetu w Leeds
Według raportu Uniwersytetu w Leeds, zaangażowanie ojców w opiekę nad dziećmi wywiera wyjątkowo korzystny wpływ na ich wyniki w nauce, przewyższając wpływ matek. Odkrycia te, opisane przez CNBC, sugerują, że zaangażowanie ojców ma kluczowe znaczenie, niezależnie od płci dziecka, pochodzenia etnicznego czy statusu materialnego rodziny.
Długofalowe korzyści wspólnych aktywności
Analiza danych z prawie 5000 brytyjskich rodzin, w których obecni byli zarówno matka, jak i ojciec, ujawniła, że dzieci, których ojcowie regularnie uczestniczą w „ustrukturyzowanych zajęciach edukacyjnych”, takich jak wspólne czytanie, osiągają lepsze wyniki w szkole podstawowej. Co ciekawe, ten pozytywny wpływ nie kończy się na wczesnym etapie edukacji, ale rozciąga się na dalsze lata nauki.
Różnice w zaangażowaniu ojców i matek
Badacze podkreślają, że posiadanie dwóch aktywnie zaangażowanych rodziców stwarza dzieciom szersze możliwości rozwoju, ponieważ obydwoje rodzice wnoszą różne aspekty stymulacji. Ojcowie przyczyniają się przede wszystkim do poprawy osiągnięć edukacyjnych, podczas gdy matki wpływają na rozwój emocjonalny, pomagając dzieciom lepiej radzić sobie z nadpobudliwością i socjalizacją.
Rola obojga rodziców w wychowaniu
Helen Norman, która prowadziła badania, zaznacza, jak istotne jest, by oboje rodzice brali aktywny udział w wychowaniu dziecka. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu opieka nad dzieckiem staje się bardziej zrównoważona, co sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dzieci zarówno w sferze edukacyjnej, jak i emocjonalnej.