1 września Komisja Europejska zdecydowała o przywróceniu na lotniskach w Unii Europejskiej limitów 100 mililitrów na płyny przewożone w bagażu podręcznym. Jak wyjaśniła Komisja, decyzja ta nie wynika z zagrożeń dla bezpieczeństwa, ale z problemów technicznych związanych z działaniem skanerów bagażowych.
Wcześniejsze złagodzenie przepisów
Przed wprowadzeniem nowych ograniczeń niektóre lotniska w Europie, takie jak te w Niemczech, Włoszech czy Holandii, które posiadały nowoczesne skanery CT wykorzystujące technologię 3D do prześwietlania bagażu podręcznego, zdecydowały się na częściowe lub całkowite zniesienie limitów na przewożone płyny. Ułatwienie to miało na celu poprawę komfortu pasażerów i zwiększenie przepustowości lotnisk.
Problemy z nowymi technologiami
Skanery CT pozwalają na wyświetlanie trójwymiarowych obrazów zawartości bagażu w wysokiej rozdzielczości, co umożliwia wykrywanie materiałów wybuchowych w różnych przedmiotach, takich jak kosmetyki, płyny czy urządzenia elektroniczne. Mimo to, w raporcie przesłanym w maju ubiegłego roku do Europejskiej Konfederacji Lotnictwa Cywilnego (ECAC), Komisja Europejska zakwestionowała niezawodność tej technologii, wskazując, że oprogramowanie skanerów jest wadliwe przy skanowaniu pojemników większych niż 330 ml. W związku z tym, pod koniec lipca bieżącego roku podjęto decyzję o tymczasowym przywróceniu wcześniejszych ograniczeń.
Wyjaśnienia Rzecznika KE
Rzecznik Komisji Europejskiej, Tim McPhie, tłumaczył we wtorek, że decyzja dotycząca limitów na płyny w bagażu podręcznym jest wynikiem wyłącznie problemów technicznych, związanych z niektórymi skanerami na lotniskach.
To kwestia techniczna. Ta decyzja nie jest związana z żadnym zagrożeniem
- wyjaśnił w oficjalnym oświadczeniu.
Jednocześnie podkreślił, że ograniczenia są tymczasowe i będą obowiązywać tylko do momentu rozwiązania problemów z nowoczesnymi urządzeniami.
Reakcja portów lotniczych
Decyzja Komisji Europejskiej spotkała się z krytyką ze strony organizacji reprezentujących porty lotnicze, alarmujących o możliwych stratach finansowych dla lotnisk, które zainwestowały w nowoczesne technologie. Wciąż nie jest jasne, czy Komisja Europejska planuje rekompensaty dla lotnisk dotkniętych tym problemem.
Ilość skanerów na lotniskach w UE
Według Europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI), około 350 skanerów CT jest obecnie używanych w 13 krajach Unii Europejskiej, w tym m.in. w Niemczech, Irlandii, Włoszech, na Litwie, Malcie, w Holandii i Szwecji. Takie dane podał portal stacji BBC.