W sprawie nowego programu w szkołach wypowiedział się prezes PSL, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
Wychowanie patriotyczne w szkołach
PSL przygotował ustawę, która zakłada wprowadzenie nowego programu do szkół. Przedstawiciele partii uważają, że pielęgnowanie tradycji to przyszłość Polski. Podkreślili, jak ważna jest świadomość swojej kultury, języka oraz historii.
Plan nazwany Programem Kościuszkowskim, który zakłada istotne zmiany w wychowaniu patriotycznym.
Władysław Kosiniak-Kamysz zakomunikował podczas konferencji, że wychowanie patriotyczne nie będzie jednym przedmiotem, a szerszym programem.
Program Kościuszkowski zostanie sfinansowany przez organizacje pozarządowe, a jego realizację będzie nadzorować Muzeum Historii Polski. Nauczyciele, którzy będą opiekować się uczniami podczas wycieczek, mają otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie, które zostanie ustalone w porozumieniu z nauczycielskimi związkami zawodowymi.
Magdalena Sroka – rzeczniczka klubu PSL poinformowała, że projekt został złożony w Sejmie.
Obowiązkowe wycieczki dla szkół
Prezes PSL, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że program zakłada wprowadzenie obowiązkowych wycieczek dla uczniów do miejsc historycznie ważnych dla Polski – związanych na przykład z II Wojną Światową, Powstaniem Warszawskim, Powstaniem Wielkopolskim czy bitwą pod Racławicami. Na liście znalazły się miejsca takie jak:
-
Wawel,
-
Warszawski Zamek Królewski,
-
Obóz zagłady Auschwitz-Birkenau,
-
Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku.
„To jest odwiedzanie tych miejsc, to są bohaterowie, autorzy, jest miejsce i dla (Czesława) Miłosza, (Wisławy) Szymborskiej, i dla (Henryka) Sienkiewicza i (Władysława) Reymonta” - podkreślił prezes PSL, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas konferencji prasowej.
Program zakłada również odwiedzanie przez uczniów jednostek wojskowych oraz prosperujących przedsiębiorstw.
Celem jest przedstawienie współczesnych aspektów patriotyzmu w kontekście obronności i gospodarki kraju. Inicjatywa ta ma na celu nie tylko pogłębienie wiedzy historycznej, ale także ukazanie znaczenia integracji tradycji z nowoczesnością. Dzięki temu uczniowie mogą lepiej zrozumieć, w jaki sposób przeszłość wpływa na teraźniejszość i przyszłość oraz jak różne elementy życia narodowego kształtują tożsamość.