Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało projekt, z którego wynika, że świadectwa energetyczne będą miały nowy wzór. Także kontrole będą miały nową formę.
Zamiany w świadectwach energetycznych
Przypomnijmy, że świadectwa energetyczne są obowiązkowe od 2023 roku. Resort Rozwoju i Technologii opublikował projekt, który ma wprowadzić szereg zmian w tym zakresie. Sprawę przybliżył „Dziennik Gazeta Prawna”.
Nowe wzory świadectw energetycznych
Nowy projekt autorstwa Resortu Rozwoju i Technologii wprowadza zmiany w zakresie zasad wyrabiania i formy świadectw energetycznych.
Świadectwa energetyczne będą mieć nową formę graficzną. Ponadto ma być uzupełnione o dane dotyczące zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną i rocznego zapotrzebowania na energię dostarczoną netto. Zmiany te wpłyną na większą dokładność i przejrzystość informacji.
Koniec z internetowym generowaniem świadectw?!
Po wdrożeniu nowych przepisów nie będzie już możliwości internetowego generowania świadectw energetycznych, gdyż nie uwzględniają one wywiadu z właścicielem oraz dokumentacji technicznej budynku. Specjaliści podkreślają, że są one nierzetelne.
Świadectwa energetyczne w nowej formie mają odzwierciedlać faktyczny/rzeczywisty stan budynku.
Kontrole na nowych zasadach
Po wdrożeniu nowych przepisów kontrola w domach będzie musiała odbywać się na miejscu.
W wyjątkowych sytuacjach może zostać wydana zgoda na przeprowadzenie kontroli zdalnej z użyciem narzędzi, które umożliwiają inspekcję wizualną.
Świadectwa charakterystyki energetycznej
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub części budynku, czyli energii na potrzeby ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej, chłodzenia, a w przypadku budynków niemieszkalnych również oświetlenia.
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia.
Kiedy wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej?
Świadectwo trzeba przekazać nabywcy lub najemcy w momencie, gdy budynek, część budynku lub lokal będzie:
-
zbywany na podstawie umowy sprzedaży,
-
zbywany na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
-
wynajęty.
Oznacza to, że świadectwo sporządza się w celu przekazania go najemcy lub kupującemu, a więc przy okazji najmu lub sprzedaży budynku, lub części budynku.