Międzynarodowa Agencja Energetyczna ma pomysł na zmniejszenie zużycia ropy naftowej. Jeden z dziesięciu opracowanych punktów wzbudza kontrowersje.
Niedziela bez samochodu!?
Międzynarodowa Agencja Energetyczna proponuje wprowadzenie zakazu korzystania z samochodów w niedziele. Ograniczenie ruchu samochodowego miałby obowiązywać w centrach miast.
MAE udostępniła dane, z których wynika, że jedna niedziela z zakazem używania samochodów pozwoliłaby na zaoszczędzenie 23 tysięcy ton ropy dziennie.
MAE uważa, że ograniczenie poruszania się samochodami w niedzielę może znacząco zmniejszyć zużycie ropy naftowej. Mniej samochodów na drogach oznacza mniejsze zużycie paliwa, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na ropę. Ludzie częściej wybierają alternatywne środki transportu, takie jak rowery, chodzenie pieszo czy transport publiczny, które nie wymagają paliwa. To dodatkowo obniża zużycie ropy. Mniej samochodów na drogach to także mniejsze korki, co pozwala zaoszczędzić paliwo, ponieważ samochody spalają więcej paliwa, stojąc w korkach, niż podczas płynnej jazdy.
Oto pozostałe postulaty
Międzynarodowa Agencja Energetyczna proponuje także:
-
Zredukowanie dozwolonej prędkości na autostradach o minimum 10 km/h.
-
Ustanowienie systemu naprzemiennego korzystania z prywatnych samochodów w miastach.
-
Zwiększenie liczby samochodów elektrycznych i pojazdów o wyższej efektywności energetycznej.
-
Zachęcanie do pracy zdalnej (jeśli to możliwe) przez maksymalnie trzy dni w tygodniu.
-
Obniżenie cen transportu publicznego i promowanie mikromobilności, chodzenia oraz jazdy na rowerze.
-
Rozwój usług współdzielenia samochodów (carsharing) oraz praktykowanie jazdy ekologicznej (ecodriving).
-
Propagowanie ekologicznej jazdy wśród kierowców ciężarówek oraz w logistyce dostaw.
-
Korzystanie z szybkich pociągów i nocnych połączeń kolejowych zamiast podróży lotniczych.
-
Unikanie lotów służbowych, gdy dostępne są alternatywne środki transportu.
Jak te działania przełożą się na zużycie ropy?
Międzynarodowa Agencja Energetyczna udostępniła na swojej stronie tabelę przedstawiającą 10-punkowy plan zmniejszenia zużycia ropy naftowej. Oto szczegóły:
Działanie 1
Obniżenie dopuszczalnych prędkości na autostradach o co najmniej 10 km/h
Wpływ: Oszczędność około 290 tysięcy baryłek ropy dziennie z samochodów osobowych oraz dodatkowe 140 tysięcy baryłek dziennie z ciężarówek.
Działanie 2
Praca zdalna do trzech dni w tygodniu, jeśli to możliwe
Wpływ: Jeden dzień pracy zdalnej oszczędza około 170 tysięcy baryłek ropy dziennie; trzy dni oszczędzają około 500 tysięcy baryłek dziennie.
Działanie 3
Niedziele bez samochodów w miastach
Wpływ: Każda niedziela oszczędza około 380 tysięcy baryłek ropy dziennie; jedna niedziela w miesiącu oszczędza 95 tysięcy baryłek dziennie.
Działanie 4
Tańszy transport publiczny oraz zachęcanie do mikromobilności, chodzenia pieszo i jazdy na rowerze
Wpływ: Oszczędność około 330 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Działanie 5
Naprzemienne korzystanie z prywatnych samochodów na drogach w dużych miastach
Wpływ: Oszczędność około 210 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Działanie 6
Zwiększenie współdzielonego użytkowania samochodów oraz wdrożenie praktyk zmniejszających zużycie paliwa
Wpływ: Oszczędność około 470 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Działanie 7
Promowanie efektywnej jazdy dla ciężarówek i dostaw towarów
Wpływ: Oszczędność około 320 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Działanie 8
Korzystanie z szybkich kolei i nocnych pociągów zamiast samolotów, gdy to możliwe
Wpływ: Oszczędność około 40 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Działanie 9
Unikanie podróży lotniczych w celach biznesowych, jeśli istnieją inne opcje
Wpływ: Oszczędność około 260 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Działanie 10
Wzmocnienie wdrażania elektrycznych i bardziej efektywnych pojazdów
Wpływ: Oszczędność około 100 tysięcy baryłek ropy dziennie.
Inne pomysły MAE na ograniczenie popytu na ropę
Wśród propozycji MAE mających na celu ograniczenie popytu na ropę znajduje się:
-
zakaz sprzedaży paliwa do zbiorników niezamontowanych na stałe w pojazdach mechanicznych,
-
zakaz organizacji imprez z udziałem pojazdów mechanicznych,
-
ograniczenia ilości paliwa, które można kupić jednorazowo,
-
ograniczenie godzin otwarcia stacji paliw,
-
maksymalne dzienne wolumeny paliw sprzedawane przez stacje paliw
-
ograniczenia dotyczące jednostek pływających z napędem mechanicznym na wodach wewnętrznych i terytorialnych, a także ograniczenia w ruchu lotniczym
-
ograniczenia w transporcie towarów i pasażerów
-
sprzedaż paliw ograniczona do posiadaczy bonów określających ilość paliwa w określonych terminach,
-
Tańszy transport publiczny.
Kilka słów o Międzynarodowej Agencji Energetycznej
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) została utworzona w listopadzie 1974 roku w odpowiedzi na pierwszy globalny kryzys naftowy.
MAE działa jako unikalne forum współpracy w zakresie energii dla 30 krajów członkowskich. Organizacja została utworzona w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z celem realizacji międzynarodowego programu energetycznego.
Główne zadania MAE obejmują:
-
utrzymanie i ulepszanie systemów reagowania na ewentualne przerwy w dostawach ropy naftowej;
-
promowanie racjonalnych polityk energetycznych w skali globalnej przez współpracę z krajami spoza MAE, przemysłem oraz organizacjami międzynarodowymi;
-
wspieranie międzynarodowej współpracy w zakresie technologii energetycznych;
-
pomoc w integrowaniu polityk energetycznych z politykami ochrony środowiska.
MAE przeprowadza także przeglądy gotowości kryzysowej w państwach członkowskich oraz oceny polityk energetycznych, a także przygotowuje liczne analizy i publikacje dotyczące energii, w tym coroczny World Energy Outlook.