Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca Polaków do zweryfikowania swojej historii pracy. Okazuje się, że podwyżka emerytury jest na wyciągnięcie ręki.
Warto przeszukać domowe archiwum
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do przeglądnięcia domowego archiwum i uzupełnienia niedostarczonej wcześniej dokumentacji. Może się to przełożyć na wysokość otrzymywanej emerytury.
Dokumenty powinny przejrzeć szczególnie osoby, które rozpoczęły pracę przed 1999 rokiem.
Od 1999 roku każda osoba ubezpieczona posiada swoje indywidualne konto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), na którym rejestrowane są wszystkie należne składki. Dotyczy to zarówno osób, za które składki opłacał pracodawca, jak i osób prowadzących działalność gospodarczą, które samodzielnie opłacają składki po 1998 roku.
Wcześniej ZUS (przed 1999 rokiem) nie miał obowiązku prowadzenia indywidualnych kont dla ubezpieczonych, co sprawia, że wiele osób musi dostarczyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie i wynagrodzenie sprzed 1999 roku, aby ustalić swój kapitał początkowy.
WAŻNE: W przypadku zakładów pracy zatrudniających ponad 20 osób, dostarczenie świadectw pracy oraz dokumentów o wynagrodzeniu jest niezbędne, gdyż składki były odprowadzane zbiorczo i bezimiennie za wszystkich pracowników.
Co trzeba zrobić?
Aby ubiegać się o wyższe świadczenie emerytalne należy złożyć dokumenty w oddziale ZUS. Mogą być to świadectwa pracy czy inne dokumenty potwierdzające zatrudnienie.
Można dostarczyć dowody szczątkowe
Można także dostarczyć dowody szczątkowe. Zaliczamy do nich:
- legitymacje ubezpieczeniowe z wpisami o zatrudnieniu u wynagrodzeniu,
- umowy o pracę,
- angaże,
- listy płac uzyskane z archiwum lub jednostki, która przechowuje dokumentację zlikwidowanych zakładów pracy,
- książeczki wojskowe,
- zaświadczenia wojskowej komendy uzupełnień,
- legitymacje związków zawodowych.
Jak udokumentować zasiłek dla bezrobotnych?
Okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych można potwierdzić zaświadczeniem wydanym przez urząd pracy. Z kolei okres, w którym pobierano stały zasiłek z opieki społecznej, na który były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, można udokumentować zaświadczeniem z ośrodka pomocy społecznej. Jeśli chodzi o okres przerwy w zatrudnieniu spowodowany opieką nad dzieckiem lub dziećmi, można go wykazać poprzez dostarczenie odpisu aktu urodzenia dziecka lub odpisów aktów urodzenia dzieci.
Jak udokumentować czas studiów?
Osoby, które studiowały przed 1999 rokiem i ukończyły studia, mogą potwierdzić okres nauki odpowiednim zaświadczeniem z uczelni. Dokument ten powinien zawierać informacje o okresie trwania studiów oraz ich programowym wymiarze. Alternatywnie, dyplom ukończenia studiów oraz indeks, o ile zawiera informacje o programowym wymiarze studiów, również mogą posłużyć jako dowód.