Właściciele nieruchomości muszą pamiętać o bardzo istotnej kwestii. Jej zaniedbanie może skończyć się grzywną w wysokości kilkuset złotych.
Obowiązek złożenia deklaracji
Każdy właściciel nieruchomości, w której powstają odpady komunalne (popularnie śmieci) ma obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (deklaracja śmieciowa/odpadowa).
Konieczne jest wpisanie stanu faktycznego osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Kto musi złożyć deklarację śmieciową?
Obowiązek złożenia deklaracji śmieciowej dotyczy:
-
współwłaścicieli,
-
właścicieli,
-
użytkowników wieczystych,
-
jednostek organizacyjnych lub osób posiadających nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu,
-
innych podmiotów władających nieruchomością.
Gdzie złożyć deklarację śmieciową?
Deklarację śmieciową należy złożyć do urzędu miasta lub gminy.
Czas na złożenie dokumentu jest ograniczony
Czas na złożenie deklaracji wynosi:
-
14 dni od dnia zamieszkania w danej nieruchomości pierwszego mieszkańca,
-
14 dni od nagromadzania pierwszych śmieci w lokalach użytkowych.
Błędna deklaracja? Grozi do 500 złotych grzywny
Złożenie deklaracji śmieciowej niezgodnej ze stanem faktycznym lub jej brak wiąże się z karą finansową.
Funkcjonariusz Straży Miejskiej może nałożyć karę w wysokości do 500 złotych. Możliwe jest również skierowanie wniosku o ukaranie do Sądu.
Art. 10 ust. 2 b ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi: „Kto wbrew obowiązkowi określonemu w art. 6m ust. 1 i 2 nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi podlega karze grzywny.”
Nieprawidłowości w Bolesławcu
W ostatnim miesiącu, funkcjonariusze Straży Miejskiej w Bolesławcu przeprowadzili rutynowe kontrole "deklaracji odpadowych". W ich trakcie wykryli, że 70 mieszkańców miasta nie była uwzględniona w opłatach za wywóz śmieci, co oznaczało, że ilość osób faktycznie zamieszkujących dane lokale była większa niż zgłoszona. W wyniku tych nieprawidłowości, opłaty naliczane właścicielom były zaniżone.
Szczególnie alarmująca sytuacja miała miejsce przy jednym z domów, gdzie obok małych pojemników na odpady zalegały liczne worki ze śmieciami. Okazało się, że w budynku mieszka 23 osoby, podczas gdy zadeklarowano jedynie 4. Po kontroli, właściciel domu natychmiast skorygował deklarację odpadową, dostosowując ją do rzeczywistej liczby mieszkańców.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, strażnicy miejscy mają uprawnienia do weryfikacji danych podanych w deklaracjach odpadowych, sprawdzając, czy liczba zadeklarowanych mieszkańców zgadza się z rzeczywistością. Podczas wykonywania tych czynności, strażnicy zawsze noszą umundurowanie i mają przy sobie identyfikatory służbowe.
Sprawa ta została opisana na stronie Straży Miejskiej w Bolesławcu .
W tym przypadku musisz złożyć NOWĄ deklarację
Masz obowiązek złożyć nową deklarację, jeśli:
-
zmieniły się dane mające wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (na przykład zmieniła się liczba osób zamieszkujących nieruchomość)
-
zmieniła się określona w deklaracji ilość odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości.
W takim wypadku należy złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.