Niemiecka linia lotnicza Lufthansa ogłosiła wprowadzenie nowej dodatkowej opłaty do każdego biletu, uzależnionej od długości trasy oraz klasy biletu. Opłata ta może wynosić od 1 do 72 euro. Zmiana jest odpowiedzią na unijne regulacje środowiskowe, a zebrane środki mają wspierać ich implementację.
Szczegóły opłaty środowiskowej
Lufthansa poinformowała, że od 26 czerwca do każdego biletu na podróże planowane od 1 stycznia 2025 roku zostanie doliczona nowa opłata środowiskowa (Environmental Cost Surcharge). Wysokość opłaty zależy od długości trasy i klasy biletu, oscylując w przedziale od 1 do 72 euro. Na trasach krótkich i średnich w klasie ekonomicznej opłata wyniesie 5 euro, a w klasie biznesowej 7 euro. Natomiast na trasach długodystansowych, w klasie biznesowej opłata waha się od 18 do 36 euro, a w pierwszej klasie może osiągnąć 72 euro. Opłata będzie miała zastosowanie na wszystkich lotach rozpoczynających się w krajach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Szwajcarii.
Przyczyny i skutki nowej opłaty
Wprowadzenie nowej opłaty ma na celu pokrycie części rosnących kosztów związanych z regulacjami środowiskowymi. Głównym powodem decyzji Lufthansy są unijne przepisy wymagające stosowania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), którego udział w mieszance paliwowej będzie stopniowo rósł do 70% w 2050 roku. Dodatkowe koszty wynikają również z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) oraz innych regulacji takich jak mechanizm CORSIA.
Wyzwania i inwestycje Lufthansy w kontekście środowiskowym
Lufthansa podkreśla, że wszystkie te zmiany generują znaczący wzrost kosztów operacyjnych. Linia lotnicza inwestuje miliardy euro w nowe technologie i współpracuje nad innowacjami mającymi na celu stopniowe czynienie latania bardziej zrównoważonym. Mimo tych wysiłków, przewoźnik zaznacza, że samodzielnie nie jest w stanie udźwignąć sukcesywnie rosnących kosztów regulacji środowiskowych. Dodatkowo, sektor lotniczy, który odpowiada za około 2% globalnej emisji gazów cieplarnianych, jest jednym z najtrudniejszych do dekarbonizacji ze względu na skomplikowany proces zastępowania konwencjonalnego paliwa lotniczego alternatywnymi źródłami energii.