Już 6 lipca wchodzi w życie nowy obowiązek dla kierowców. Każde nowe rejestrowane auto będzie musiało być wyposażone w specjalne urządzenie rejestrujące, tak zwaną czarną skrzynkę. Jaki jest cel tych zmian?
“Czarne skrzynki” w samochodach
W 2019 roku Unia Europejska przyjęła przepisy dotyczące obowiązku posiadania w samochodzie urządzenia rejestrującego EDR (pot. czarna skrzynka). W Polsce od 6 lipca nie będzie możliwe zarejestrowanie nowego auta, które nie jest wyposażone w to urządzenie.
Co będzie rejestrować “czarna skrzynka”?
Adam Pizoń, właściciel firmy Pomoc w Zakupie Aut, w rozmowie z tvn24.pl wyjaśnił, na czym polega działanie “czarnych skrzynek” w samochodach.
- Skrzynka ma za zadanie dokonywać pomiarów i rejestrować je w tak zwanym trybie ciągłym. Składowymi są między innymi przyspieszenie wzdłużne oraz boczne, ruch obrotowy pojazdu, ciśnienie w układzie hamulcowym, kąt obrotu kierownicy, czyli kąt skrętu, prędkość obrotowa silnika, tryb pracy skrzyni biegów, stopień otwarcia lub zamknięcia przepustnicy, prędkość jazdy, zapis momentu obrotowego, a także systemy bezpieczeństwa, w tym w zakresie zapięcia pasów bezpieczeństwa czy działania napinaczy pasów - informuje.
“Nie chodzi o inwigilację”
Urządzenie ma za zadanie monitorować głównie zachowanie auta. Nie będzie śledzić naszej trasy i jej zapisywać, ani nagrywać rozmów. Przyda się natomiast w przypadku wypadków, szczególnie śmiertelnych, gdzie nie ma świadków.
Skrzynka ma bowiem rejestrować co dzieje się z autem na pięć sekund przed wypadkiem oraz chwilę po nim.
- Ta skrzynka nie będzie nas śledzić i zapisywać gdzieś w chmurze trasy, jaką wykonujemy czy naszych rozmów w samochodzie tylko będzie rejestrowała na pięć sekund przed ewentualnym zdarzeniem drogowym i chwilę po zdarzeniu parametry zapisu z wszystkich urządzeń - wyjaśnia w rozmowie z tvn24.pl Marcin Orzepiński, prowadzący "Raport Turbo".
“Czarne skrzynki” od dawna są w wielu autach
Warto zaznaczyć, że urządzenia zwane “czarnymi skrzynkami” montowane są w samochodach od wielu lat. Zazwyczaj są one częścią całego systemu umożliwiającego odczyt danych, na przykład z poduszek powietrznych.